Automobilka Tatra Trucks v roce 2024 prodala celkem 1548 vozidel a navýšila objem výroby o téměř 10 procent. Představila také třetí generaci své stěžejní modelové řady pro civilní sektor Tatra Phoenix a na konci roku zahájila její sériovou výrobu. Zároveň se připravovaly investice do výroby, které se projeví ve zvýšení produktivity a objemu vyrobených vozidel již od letošního roku.
Pokračovaly také projekty vozů s alternativními pohony a technologických vylepšení pro budoucnost.
Informovala o tom automobilka Tatra Trucks.
Nejstarší česká automobilka Tatra Trucks prodala v roce 2024 svým zákazníkům a partnerům 1548 vozů, což je o 97 více než v roce 2023, a zaznamenala meziroční růst výroby o téměř 10 procent.
„V roce 2024 připadla největší část prodaných vozidel, přes 600 kusů, na obranný sektor. Přes 400 vozidel odebrali zákazníci v civilních odvětvích, jako je stavební průmysl, těžařství, zemědělství a další, více než 200 vozů se dostalo k hasičským a záchranářským složkám.“
„Nejvyšší nárůst počtu vozů oproti roku 2023 se projevil v dodávkách pro civilní zákazníky. Vzhledem k mezinárodní situaci a zakázkám pro Armádu České republiky však i nadále tvoří nejvýznamnější část produkce Tatry vozidla a podvozky pro obranné projekty, a to i díky spolupráci s partnerskými společnostmi ze skupiny CSG, která je většinovým akcionářem Tatry,“ řekl Kristijan Fiket, generální ředitel Tatra Trucks.
Tatra meziročního růstu výroby navíc dosáhla v situaci, kdy na trh začala dodávat vozy zcela nových generací.
„V polovině roku 2024 jsme rozběhli sériovou výrobu nové třetí generace řady Tatra Force i modernizovaných motorů Tatra V8 a V12 řady „RE“ a koncem roku ji ještě doplnil náběh sériové produkce nejnovější generace řady Tatra Phoenix. Také jsme začali sériové vozy vybavovat nově vyvinutými tatrováckými nápravami a novým systémem řazení F-shift převodovky Tatra vlastní konstrukce,“ vysvětlil Radomír Smolka, člen představenstva společnosti zodpovědný za výzkum a vývoj.
„Pro Tatru výroba těchto moderních vozidel vybavených špičkovými elektronickými a bezpečnostními systémy znamená výrazný technologický předěl a příslib do budoucna,“ upřesnil.
Kvůli plánovanému objemu produkce Tatra také nabírala nové zaměstnance do výroby, kteří se v průběhu náročného roku 2024 museli adaptovat.
„Výroba ve společnosti Tatra Trucks je velmi komplexní, k získání potřebných pracovních znalostí a dovedností je tedy nutná adaptace pracovníků trvající jeden až jeden a půl roku. Zvýšení objemu výroby i úspěšné zahájení sériové produkce nových modelů a konstrukčních novinek je velkou zásluhou stávajících i nových zaměstnanců Tatry. Za to jim patří velký dík. Byli totiž v průběhu roku pod velkým tlakem vzhledem k narůstající poptávce, jež v současné době vysoce převyšuje výrobní možnosti Tatry,“ vysvětlila personální ředitelka Tatra Trucks Denisa Sedláčková.
Loňské investice do rozšíření výrobních kapacit umožní společnosti Tatra Trucks od letošního roku opět navýšit objem produkce vozidel. Letos se plánují další investice do budov a strojního zařízení v objemu několika stovek milionů korun. Tento krok vytvoří podmínky pro uspokojení poptávky po vozech Tatra, která má rok od roku stoupající tendenci, a upevní pozici kopřivnické automobilky na domácím i světovém trhu.
Tatra dodala vozidla zákazníkům a partnerům od Česka až po Austrálii
V loňském roce Tatra dodala vozidla zákazníkům v řadě zemí na několika kontinentech. Kromě domácího trhu putovaly největší počty vozů do Nizozemska, Austrálie, Indie, Německa, Rakouska a na Slovensko. V oblasti vojenských vozidel a podvozků pro speciální aplikace dominovaly dodávky logistických automobilů a podvozků pro potřeby Armády České republiky na základě dohod z předešlého období, navíc ministerstvo obrany v minulém roce podepsalo rámcovou smlouvu na dalších více než 800 vozidel Tatra.
K této smlouvě se později přidalo i slovenské ministerstvo obrany s požadavkem na více než 200 vozidel. Tatra Trucks také ve spolupráci s DAF Trucks pokračovala ve výrobě logistických vozidel pro belgickou armádu. Další stovky vozidel odebraly partnerské společnosti ze skupiny CSG pracující na armádních projektech pro zahraniční zákazníky.
Pro Tatru jsou stěžejními a referenčními zákazníky i hasičské a záchranářské složky. To podtrhuje i fakt, že v minulém roce se Tatra jako subdodavatel ve spolupráci se společnostmi THT Polička a KOBIT-THZ podílela na dodávkách desítek hasičských speciálů Tatra Force na základě smluv, které tyto společnosti uzavřely s Generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR v minulém období.
Loni navíc obě firmy ve spolupráci s Tatrou získaly zakázky ve formě rámcových smluv na další hasičská vozidla na podvozcích Tatra Force, která čeští hasiči získají v následujících letech. Skupina CSG také bezprostředně po loňských ničivých povodních v Česku darovala hasičskému záchrannému sboru 9 nákladních automobilů Tatra Phoenix a 3 kusy vyprošťovacích vozidel Tatra Force 6×6 v hodnotě více než 100 milionů korun.
Pro slovenské hasiče THT Polička společně s Tatrou dodala 3 speciální vozidla Tatra Force 8×8 „Titan“ s pancéřovanými kabinami a také 4 velkoobjemové hasičské cisterny Tatra Force 10×10 „Taurus“, další 3 budou následovat v první čtvrtině tohoto roku.
Do svého vozového parku zařadila nové tatrovky i státní společnost Lesy Slovenské republiky. Na podzim roku 2024 se pak podařilo získat ve spolupráci s rakouskou společností Rosenbauer zakázku na dodávku 59 kusů vozidel pro hasičské jednotky v Saúdské Arábii. Španělský výrobce hasičské techniky, firma Iturri, navíc uspěl v tendru na dodávku 23 kusů letištních hasičských speciálů pro španělská letiště, přičemž tato vozidla budou využívat nejnovější podvozek Tatra 6×6 s nápravami o šířce 3 metry.
Kopřivnická automobilka nabízí svým zákazníkům vedle standardních provedení i vysoce individualizovaná vozidla pro specifické účely, která vznikají jen v malých počtech, či dokonce jen v jednotlivých exemplářích. Příkladem mohou být dva vozy Tatra Phoenix připravované pro australského dealera Offroad Trucks Australia, které se vyznačují unikátními podvozky v konfiguraci 16×16 a jsou určeny pro jeřábové nástavby.
Pro zákazníka na Blízkém Východě v Tatře vyrobili pětikusovou sérii speciálních podvozků Tatra Phoenix 14×10 pro podobné účely. Do stejné oblasti poputuje v brzké době také více než šest desítek logistických vozidel Tatra Phoenix, na která získala Tatra v minulém roce kontrakt ve spolupráci se společností Resource Industries.
Díky vzdělávacímu projektu Tatra do škol, který Tatra Trucks organizuje již řadu let ve spolupráci s krajskými samosprávami v České republice i na Slovensku, získala loni ředitelství správy silnic v několika krajích celkem 15 tatrovek pro údržbu komunikací. Prostřednictvím projektu Tatra do škol automobilka společně s partnery motivuje mladé lidi ke studiu technických oborů a pomáhá vychovávat nové pracovníky pro oblast automobilového průmyslu a služeb.
Tatra představila novinky, projekty pro budoucnost a získala prestižní ocenění
„Vedle třetí generace modelové řady Tatra Phoenix jsme vloni také představili ve světové premiéře na veletrhu Eurosatory třetí generaci modelové řady Tatra Force v provedení pro ozbrojené síly. Ta se začne vyrábět v letošním roce a doplní široké portfolio této univerzální modelové řady. V rámci listopadového veletrhu e-Salon 2024 se uskutečnila i světová výstavní premiéra nového vozu Tatra Force e-Drive Hybrid (PHEV) 8×8. Jde o další přírůstek rozšiřující se rodiny vozů Tatra s přídomkem e-Drive, které disponují různými alternativními systémy pohonu,“ řekl Jakub Pončík, ředitel výzkumu a vývoje kopřivnické automobilky.
V dubnu se Tatře navíc podařilo získat dotační titul z programu TREND Technologické agentury České republiky (TAČR) na vývoj těžkého nákladního vozidla Tatra Force e-Drive 8×8 (BEV) využívajícího plně elektrický bateriový systém pohonu v kombinaci s vícestupňovou převodovkou Eaton.
Tatra Trucks v roce 2024 poprvé ve své historii získala ocenění Red Dot v kategorii Product Design, a to hned dvakrát. Tímto oceněním, patřícím k mezinárodně nejprestižnějším v oblasti designu, byly dekorovány vozy Tatra Force nejnovější třetí generace, přičemž prezentováno bylo provedení se čtyřdveřovou kabinou a také verze vývojové linie e-Drive s elektrickým trakčním motorem a vodíkovými palivovými články (FCEV).
Tatra Trucks v rámci svých plánů na rozšiřování výrobních kapacit a posílení výzkumu a vývoje také otevřela v srpnu 2024 druhou pobočku konstrukční kanceláře mimo Kopřivnici, tentokrát v Ostravě. Pobočka v Brně, fungující již od podzimu 2023, navíc rozšířila spolupráci s akademickými pracovišti. Začátkem roku 2024 vedle toho začala Tatra prodávat a distribuovat kvalitní motorové, převodové i hydraulické oleje pod vlastní značkou, které vyvinula ve spolupráci s Total Energies speciálně pro vozy Tatra všech modelových řad. (sfr)