Společnost ELTON hodinářská, která stojí za výrobou českých hodinek PRIM, si zakládá na preciznosti, tradici a dlouhověkosti svých produktů. V duchu těchto hodnot zavedla již v roce 2008 renovační program, který se zaměřuje na obnovu vybraných modelů hodinek PRIM, vyrobených v Novém Městě na Metují. Program podporuje udržitelný přístup a zároveň úctu k tradici a historii značky.
Ucelený renovační program je nedílnou součástí služeb, které společnost svým zákazníkům nabízí. Cílem je nabídnout majitelům primek možnost částečné i kompletní renovace jejich hodinek, a to jak z hlediska technického, tak estetického.
Program je určen jak pro hodinky, které jsou stále v používání, ale vykazují známky opotřebení, tak pro ty, které mají historickou hodnotu a jejich majitelé si přejí zachovat jejich původní vzhled a funkčnost. „ELTON za svou sedmdesátiletou historii vyrobil až stovky různých typů hodinek. Je zcela pochopitelné, že ne všechny lze renovovat. Proto jsme vybrali pro možnost renovace jen ty dříve nejprodávanější a nejoblíbenější modely,“ upozorňuje Renata Červenák Nývltová, generální ředitelka firmy.
Renovační proces začíná vždy důkladnou analýzou stavu hodinek. Zkušení hodináři určí, jaké opravy a úpravy budou potřeba. Někdy stačí hodinky jen vyčistit a seřídit, v případě výrazného poškození pouzdra, číselníku, nebo dalších částí je možné hodinky kompletně předělat do nově vyrobeného nerezového pouzdra typu Linea, Sport I, Sport II nebo Diplomat 34.
O renovační program hodinek PRIM je značný zájem.
„Zákazníci vítají možnost nechat si hodinky, ke kterým mají často osobní vztah, zrenovovat přímo na místě, kde před desítkami let vznikly,“ vysvětlila Renata Červenák Nývltová a doplňuje, že originalitu „servisu“ potvrzuje speciální certifikát, který ke svým hodinkám zákazník dostane. Každý rok prochází renovací až 200 kshodinek, přičemž tato čísla neustále rostou.
Renovační program výrazně přispívá k prodloužení životnosti hodinek, které tak mohou sloužit i dalším generacím. Tento přístup chrání životní prostředí tím, že snižuje potřebu výroby nových produktů, ale také přispívá k zachování historické i osobní hodnoty, kterou pro své majitele oblíbené „primky“ mají.
DAKO-CZ prodlužuje život vlakovým brzdám
Podobný přístup jako ELTON hodinářská, byť ve zcela jiné oblasti, řeší společnost DAKO-CZ z východočeské Třemošnice. Největší český výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla otevřel v roce 2020 servisní středisko, jež zákazníkům poskytuje opravy pneumatických i hydraulických zařízení. V současné době provozuje společnost servisní středisko v Třemošnici, a také v severočeském Mostě.
Servisní středisko v Třemošnici vzniklo na místě bývalé prototypové dílny a významně navýšilo kapacitu firmy poskytovat zákazníkům servisní služby. DAKO-CZ jej vybavilo nejmodernějšími technologiemi tak, aby v maximální míře vyhovělo potřebám zákazníků. Zaměřuje se na opravy většiny typů brzdových systémů i komponent. Oprava brzdových dílů ve většině případů probíhá výměnným způsobem, což přispívá ke značnému zkrácení doby oprav u provozovatelů.
Celkově společnost DAKO-CZ, a.s. opravuje a servisuje veškeré přístroje, které vyrábí, či které byly vyrobeny v minulosti. Vzhledem k tomu, že v posledních dvaceti letech došlo ke značnému nárůstu výroby brzdových souprav – jak pneumatických, tak hydraulických – postupně se navyšovala i potřeba repasí, středních a velkých oprav, ale i samostatných oprav. Jejich společným jmenovatelem je prodloužení životnosti brzdových systémů i jejich jednotlivých komponent.
Společnost DAKO-CZ provádí servis jak pneumatických, tak hydraulických zařízení, a to pro nákladní i osobní dopravu, lokomotivy, i pro vozidla specializující se na údržbu železničního svršku. Pro ilustraci: například v servisním středisku v Mostě bylo v průběhu roku 2023 opraveno celkem 3 283 kusů komponentů nákladní brzdy. Jednalo se konkrétně o rozvaděče, ventily, snímače ložení, limitní ventily a stavěče zdrží.
V Třemošnici bylo ve stejném roce opraveno 1400 kusů pneumatických brzdových jednotek včetně válců, ale také například 65 sad hydraulických brzdových jednotek tramvají T15 Dopravního podniku hlavního města Prahy.
DAKO-CZ je průkopníkem ve vývoji a výrobě elektromechanických brzdových systémů pro kolejová vozidla. Tento systém využívá řízení „Brake by Wire“, což v praxi znamená značné snížení počtu potřebných komponent, které snižuje CO2 stopu již při výrobě samotného systému a zároveň v následném provozu, protože je celý systém o zhruba 30% lehčí. Tato váhová úspora vede ke snížení spotřeby energie při provozu vozidla.
V porovnání s hydraulickými brzdovými systémy toto řešení eliminuje použití oleje jako pracovního média, který s sebou nese další uhlíkovou stopu, jak v primární výrobě, tak při provozu samotných systémů, jelikož musí být v pravidelných intervalech vyměňován.
Podpora produktů po celou dobu jejich životního cyklu je dlouhodobě v DNA celé řady výrobních podniků skupiny CSG. Týká se pochopitelně automobilky Tatra Trucks, jež disponuje sítí autorizovaných servisů a zákazníkům dlouhodobě dodává náhradní díly. Jejich přímý prodej automobilka Tatra zajišťuje do všech zemí, kde nemá automobilka přímo svého smluvního partnera, stejně tak u dodávek státním institucím. Podobný přístup ke svým zákazníkům zastávají výrobci pozemní techniky Excalibur Army a Tatra Defence Vehicle. (sfr)