Ukrajina požaduje po soudu v Haagu nařídit Rusku zbourání Krymského mostu.

Ukrajina vyzvala Stálý arbitrážní dvůr (PCA), aby Rusku nařídil zbourání mostu, který spojuje okupovaný Krym s ruskou pevninou. Právníci obou stran již dva týdny bojují před PCA o přístup k pobřežním vodám kolem Krymského poloostrova, který Rusko anektovalo v roce 2014.

„Tribunál musí nařídit Rusku, aby rozebral a odstranil takzvaný Kerčský most,“ uvedla Oxana Zolotarjovová, ředitelka na ukrajinském ministerstvu zahraničních věcí.



„Zbourání mostu je jediným způsobem, jak obnovit přístup pro lodě všech zemí, které v minulosti využívaly Kerčský průliv, a pro ty, které by ho měly využívat v budoucnosti,“ deklarovala Zolotarjovová.

Krymský most spojuje město Kerč na Krymu s Krasnodarským krajem na jihu Ruska. Most je klíčový pro zásobování Krymského poloostrova i ruských vojsk bojujících na Ukrajině.

Ukrajina v rámci arbitráže argumentuje, že most byl postaven příliš nízko nad hladinou moře, což komplikuje mezinárodní lodní přepravu přes strategický Kerčský průliv a omezuje obchod.

„Rusko postavilo tento most nezákonně a nyní ho musí zbourat, aby v souladu s mezinárodním právem umožnilo plavbu přes Kerčský průliv,“ zdůraznila Zolotarjovová.


Prezident Putin „řídí“ první vlak jedoucí přes Ruskem nově postavený Krymský most.


Kyjev se na PCA obrátil v září 2016, aby „obhájil svá práva pobřežního státu“. PCA, nejstarší arbitrážní tribunál, byl zřízen v roce 1899 a mimo jiné řeší spory týkající se Úmluvy OSN o mořském právu.

Ruský zástupce Gennadij Kuzmin označil tento případ za „zcela neopodstatněný a pro Kyjev beznadějný“, protože podle něj nespadá pod jurisdikci PCA.

Krymský most či Kerčský most je spojnice Ruska přes Kerčský průliv s ukrajinským  poloostrovem Krym. Kvůli anexi Krymu Ruskem a jeho ukrajinské blokádě je stavba mimořádně důležitá pro dopravní spojení poloostrova s Ruskem a jeho zásobování.

Dne 15. května 2018 otevřel ruský prezident Vladimir Putin dokončený silniční most, který nese čtyřproudou dálnici, pro osobní automobily a autobusy.

Druhá část projektu, most pro železnici, byla dokončena a uvedena do provozu v prosinci roku 2019. Půl roku po začátku ruské invaze na Ukrajinu byl dne 8. října 2022 vážně poškozen explozí. Dalšímu útoku most čelil v noci z 16. na 17. července 2023, kdy podle ruské strany most poničily námořní drony. (sfr)