Excalibur Army poskytla pro IZS provizorní most, nainstalovala jej v náročných podmínkách.

Společnost Excalibur Army na žádost IZS zajistila ve spolupráci s HZS a AČR provizorní přemostění řeky Bělá v České vsi na Jesenicku s využitím svých mostních systémů AM 70 EX a AM 50 EX. Most byl instalován ve velmi náročných podmínkách během pátku, soboty a neděle od 20. a 22. září.

Díky perfektní spolupráci armádních ženistů a hasičů s pracovníky společnosti Excalibur Army je most od nedělního odpoledne k dispozici pro přesun vozidel i příslušníků IZS, což významně zefektivnilo záchranné práce po povodních. Most není určen pro veřejnost. Na místě bude tak dlouho, dokud potrvá jeho potřeba ze strany IZS.

Pro instalaci mostu byla použita dvě mostová pole, jedno ze systému AM 70 EX a druhé ze systému AM 50 EX. Číslice v názvech systému označují orientační bezpečnou nosnost v tunách podle standardu NATO. Instalaci zajistil mostní automobil AM-70 EX, osmikolové vozidlo na podvozku Tatra Force.

Jiří Talanda, výrobní ředitel Excalibur Army, uvedl: „Prosba ze strany IZS, zda je v silách naší firmy zajistit provizorní přemostění řečiště, k nám dorazila ve čtvrtek 19. září a majitel skupiny CSG, do které naše firma patří, pan Michal Strnad, okamžitě rozhodnul, abychom poskytli IZS vše, co máme k dispozici“.

„Neváhali jsme ani vteřinu a pustili se do přípravy dvou mostních systémů, které máme v našem areálu a které využíváme pro prezentaci zákazníkům. V pátek bylo upřesněno, že místem instalace je Česká ves u Jeseníku, kde byla potřeba IZS k přemostění vodního toku největší.“

Instalace mostu na místě začala v pátek 20. září krátce po 19. hodině ve spolupráci ženistů Armády ČR, příslušníků HZS a týmu společnosti Excalibur Army. Jednalo se o mimořádně složitou lokalitu na hranici technických možností kvůli šířce koryta, rozdílu ve výšce obou břehů řeky, nedostatku místa pro manipulaci a poškození říčního dna, do kterého bylo třeba zapustit podpěry.

První mostové pole bylo položeno v pátek po 23. hodině, ale bylo třeba zlepšit stabilitu konstrukce. Po konzultaci s expertem Univerzity obrany na ženijní konstruce, doc. Pavlem Maňasem, se tým na místě rozhodl pro novou instalaci. Proto bylo mostní pole vyzvednuto z řečiště a pokládka proběhla znovu. Most byl předán do užívání IZS v neděli 22.9. ve 13 hodin.



„Děkuji za vynikající spolupráci HZS, PČR a AČR. Jejich příslušníci zajišťovali rekognoskaci terénu, uzavírku komunikace, zázemí pro náš tým a samozřejmě pomoc při položení mostu. Děkuji také týmu zaměstnanců Excalibur Army, který na projektu pracoval. Od čtvrtka jsme se nezastavili a přes víkend naspali sotva pár hodin. Výsledek ale stojí za to a dělá nám obrovskou radost,“ prohlásil Talanda.

„Mám obrovský respekt k práci, kterou tým Excalibur Army spolu s hasiči a vojáky při stavbě mostu odvedl. Most hraje při odstraňování následků povodní v naší obci velkou roli a nejen to: Dnes díky němu mohla technika HZS zasáhnout proti požáru, který vypuknul u jedné z nemovitostí, které se poblíž řeky Bělá nachází,“ podotkl Petr Mudra, starosta České vsi.

Mostní systémy společnosti Excalibur Army jsou jedním z jejich důležitých produktů: Desítky souprav byly dodány zákazníkům v Pákistánu a Vietnamu.


Jak probíhá proces instalace mostu

Kroky instalace mostu jsou následující:

·         Je třeba připravit terén v místě pokládky. Situaci komplikuje, pokud je povrch tvořen betonem, asfaltem či kamennou rovnaninou, což byl případ této instalace.

·         Vozidlo nesoucí mostní pole přijede na místo a musí být umístěno do správné polohy vůči oběma břehům. V tomto případě vozidlo muselo zaujmout polohu s přesností na centimetry.

·         Dojde k rozvinutí mostu nad překážku (např. vodní řečiště), vysunutí hydraulických podpěr a sklopení mostu do překážky.

·         Dojde k ukotvení mostu a jeho uvedení do vodorovné polohy.

·         Proběhne zátěžová zkouška mostu se zátěží minimálně 20 tun a jeho opětovné srovnání do vodorovné polohy.

·         Přijede vozidlo s druhým mostovým polem. Vozidlo najede na již stojící první mostní pole.

·         Druhé mostní pole je sklopeno a ukotveno do prvního mostního pole.

·         Most je rozvinut přes překážku.


Most je určen pouze pro složky IZS a nemůže sloužit veřejnosti vzhledem ke specifickým pravidlům jeho používání: Platí omezení rychlosti, brždění a akcelerace při jeho překonávání, jsou nepřípustné prudké změny směru jízdy. Pěší osoby se mohou pohybovat pouze středovou částí mostovky.

O Excalibur Army 

Společnost byla založena v roce 1995 a zpočátku se zaměřila na obchod s nepotřebným vojenským vybavením včetně výstrojního, proviantního či zdravotnického materiálu. Od roku 2000 rozšířila svoji činnost o prodej náhradních dílů pro vojenskou kolovou a pásovou techniku, prodej zbraní a munice a dalšího vojenského materiálu.  

V roce 2005 byla otevřena provozovna v Přelouči (v areálu bývalého VOP Přelouč), kam v následujících dvou letech směřovaly velké investice do oprav a rekonstrukce areálu. Následně se do Přelouče přesunulo i vedení společnosti, část administrativy a byla zprovozněna opravárenská dílna a lakovna.  

Společnost se začala zabývat opravami, renovacemi a modernizováním hlavních bitevních tanků, bojových vozidel pěchoty a dělostřeleckých systémů – raketometů a houfnic. Zároveň k nim dodávala i množství náhradních dílů včetně motorů. Postupně navázala strategickou spolupráci s předními zahraničními výrobci v oblasti pozemních obranných systémů a začala nabízet vyspělé obranné systémy vlastního vývoje a výroby.  

V roce 2012 si EA pronajala část státního podniku VOP Šternberk a v roce 2013 celý šternberský výrobní podnik, s více jak 60letou tradicí v opravách a výrobě vojenské techniky a náhradních dílů, koupila díky vítězství v soutěži, ve které nabídla nejvyšší cenu.  

Dnes nabízí mnoho typů vojenských vozidel, zbraňových systémů a munice, k nimž zabezpečuje kompletní servis včetně modernizace.  

V roce 2014 se Excalibur Army stala součástí holdingu Czechoslovak Group. Začátkem roku 2016 se ze společnosti vyčlenily do samostatných firem civilní divize a Excalibur Army se od tohoto roku již plně soustředí na zakázky spojené s vojenskou technikou.   

Vizí společnosti je stát se celosvětově úspěšným výrobcem a dodavatelem speciální pozemní techniky pro bezpečnostní i záchranné složky, který nabízí prodej, servis, přestavby a modernizace osvědčených typů techniky, stejně tak jako nové typy techniky, které jsou výsledkem vlastního vývoje.  

O skupině CSG

Globální průmyslově-technologická skupina CSG vlastněná českým podnikatelem Michalem Strnadem má klíčové výrobní podniky v České republice, na Slovensku, ve Španělsku, v Itálii, Indii, Velké Británii a USA a své výrobky exportuje do celého světa. CSG soustavně investuje do rozvoje svých společností a zároveň expanduje v hlavních oborech svého podnikání. Součástí skupiny jsou například česká automobilka Tatra Trucks, významný světový výrobce malorážové munice Fiocchi nebo český výrobce radarů Eldis. V podnicích začleněných do skupiny CSG a v propojených firmách pracuje více než 10 000 zaměstnanců. V roce 2023 dosáhly konsolidované tržby skupiny hodnoty 1,73 mld. EUR. Hlavními obory CSG jsou strojírenství, automobilový, železniční, letecký průmysl, obranný průmysl a výroba malorážové munice. S produkty společností CSG se lze díky silné proexportní orientaci setkat na všech kontinentech. (sfr)