ERA úspěšně nainstalovala a otestovala první část sítě stanic svého nejnovějšího přehledového systému MSS-5 pro sledování letového provozu v Německu. Díky tomu získá země pokrytí vzdušného prostoru přelomovou technologií ADS-B.
Zákazník – německé řízení letového provozu DFS – svěřil tento projekt pardubické firmě díky dobré zkušenosti s řadou předchozích systémů, které ERA dodala na desítku německých letišť.
Podle smlouvy podepsané v roce 2022 ERA dodá síť 16 stanic systému MSS-5 založeného na nové generaci technologie známé jako ADS-B. Cílem projektu je schopnost monitorovat letecký provoz nad celou SRN a tím zvýšit bezpečnost na vytížených letových trasách.
ERA v 1. fázi již nainstalovala polovinu stanic na jihu Německa (od hranic s Francií po Šumavu) a otestovala jejich funkčnost úvodními testy FAT. Závěrečnými testy SAT již prošla stanice umístěná v centrále DFS v Langenu, která tak plní požadovaný evropský letecký standard ED-129B.
Zbytek stanic bude přezkoušen před uvedením do provozu v 1. kvartále 2024.
K dokončení projektu zbývá rozmístit a otestovat druhou část sítě stanic ve východním Německu (od Lipska směrem na sever po ostrov Rujána), což je v plánu do poloviny letošního roku.
„Díky excelentní spolupráci týmů ERA a DFS proběhla instalace ADS-B stanic naprosto hladce. Se systémem MSS-5 i výkonem ERA v projektu jsme velmi spokojeni: úvodní testy ukazují, že systém je spolehlivý a výjimečně výkonný. DFS je nadšená, že má pro svůj projekt implementace systému ADS-B v Německu za partnera právě společnost ERA,“ uvedl Maxmilian Menk z DFS.
ERA je v SRN dobře známa jako dodavatel řešení pro letištní řízení letového provozu na bázi multilaterace. Její systémy fungují na letištích v Mnichově, Frankfurtu, Hamburku, Lipsku, Düsseldorfu, Stuttgartu, Kolíně, Brunšviku, Berlíně a Langenu.
O systému MSS-5
MSS-5 je pátou generací přehledového systému vyvinutého na míru současným potřebám řízení letového provozu. Kombinuje osvědčené technologie sekundární radiolokace – multilateraci a ADS-B. Systém v reálném čase sleduje dráhy letů, poskytuje přesnou polohu a identifikaci všech cílů vybavených odpovídačem, a to na letištní ploše, v oblasti přiblížení k letišti i na letových trasách.
MSS-5 je odpovědí firmy ERA na pět největších výzev řízení letového provozu současnosti: hustotu leteckého provozu, nutnost snadné instalace, přesnost časové synchronizace, bezpečnost a zabezpečení.
O technologii ADS-B
ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) je jednou z posledních známých technologií využívaných celosvětově pro řízení letového provozu. Letadlo vybavené ADS-B automaticky vysílá každou sekundu svou přesnou GNSS polohu. Informace zahrnuj identifikaci letounu, jeho výšku, rychlost a další užitečné údaje. ADS-B funkcionalita je zabudovanou součástí každého systému MSS-5, ERA dodává stanice ADS-B samostatně nebo jako chytrou síť s jediným výstupem dat.
O německém ŘLP – DFS
DFS (Deutsche Flugsicherung GmbH) je německé řízení letového provozu, které se stará o funkčnost a bezpečnost provozu ve vzdušném prostoru SRN. Cca 2200 řídících operuje přes 3 miliony letů ročně, ve špičkové sezoně až 10 tisíc každý den. Operační centra DFS jsou v Brémách, Karlsruhe, Langenu a Mnichově.