Exministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS) založil s ČEZ společný podnik ČEZ LDS, který se specializuje na lokální distribuční systémy - menší energetické sítě vhodné pro firmy, nemocnice, školy a podobně velké budovy.

Bývalý ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (ODS) rozšířil své podnikatelské aktivity. Naposledy se pustil do odvětví energetiky, když se společností ČEZ založil společný podnik. V článku naleznete i další zajímavé zprávy o problémech českých byznysmenů v uplynulém období.


ČEZ založil firmu s exministrem průmyslu a obchodu Kubou, budoucnost vidí v lokálních sítích

Energetický gigant ČEZ založil s bývalým ministrem průmyslu a současným jihočeským zastupitelem za ODS Martinem Kubou společný podnik ČEZ LDS. Podnik se specializuje na lokální distribuční systémy – menší energetické sítě vhodné pro firmy, nemocnice, školy a podobně velké budovy. Kuba přinesl do firmy kontakty a jeho partneři odbornost.

ČEZ LDS se zařadila do nové divize polostátního gigantu zvané ČEZ ESCO, kam ČEZ začleňuje nové služby, úsporné technologie a obchod s energiemi pro firemní klientelu.

OIG Energy vlastní Kuba se dvěma společníky. Jedním je Adam Kotalík, mediální expert, spolutvůrce volebních kampaní ODS, někdejší Kubův poradce na ministerstvu a­ také generální ředitel fotbalové Sparty. Třetím partnerem v OIG Energy je expert na lokální distribuční sítě Vlastimil Russ.

Právě Russ byl pro ČEZ hlavním důvodem, proč se polostátní skupina s OIG Energy spojila. Dveře u atraktivního partnera ČEZ mu otevřel právě exministr Kuba, který poskytl své obchodní kontakty.

Kuba linku na ČEZ získal podle vlastních slov při podnikání, nikoli díky exministerským kontaktům. Jejich firma by prý dobře fungovala i bez ČEZ. Spojení s ním ale zřejmě pomáhá. Při vzniku ČEZ LDS vložila Kubova strana do společného byznysu čtyři projekty lokálních sítí v hodnotě osmi a půl milionu korun. Teď jich má společný podnik už o deset víc.

Babišův Agrofert podá stížnost Evropské komisi na ČR. Stát prý omezuje jeho vlastnická práva

Jedna z firem holdingu Agrofert ministra financí Andreje Babiše (ANO) podá stížnost k Evropské komisi na Českou republiku kvůli zákonu o střetu zájmů. Podle něj stát zákonem porušuje evropské právo, protože omezuje jeho vlastnická práva.

„Já budu bojovat za moje práva, protože já mám právo vlastnit, jako každý český občan, mám právo podnikat a podílet se na věcech veřejných. A tady tradiční politické strany mi to zakazují,“ řekl Babiš.

„Zbavím se celé firmy, tedy i médií, včetně internetových,“ uvedl. Na rozdíl od amerického prezidenta Donalda Trumpa, jehož majetek budou spravovat jeho synové, nebude správcem svěřenského fondu někdo z Babišovy rodiny, bude pouze na jeho činnost dohlížet.

Zákon počítá s tím, že se o veřejné zakázky, investiční pobídky a nenárokové dotace nebude moci ucházet firma, v níž má člen vlády větší podíl než 25 procent. A nebude moci také mít ani procento ve společnosti vydávající noviny či provozující rozhlas a televizi.

Babiš řekl, že měl několik možností – buď odejít z politiky, což by se líbilo opozici, ale to neudělá, nebo si Agrofert nechat a poškodit je tím, že budou vyloučeny z veřejných zakázek a dotací, nebo vložit firmu do svěřenského fondu. Nakonec se rozhodl pro poslední možnost, navíc s tím, že i když mu to zákon nenařizuje, zbaví se tímto způsobem i internetových médií.

AAA Auto lhalo o najetých kilometrech a stáčelo tachometry

Autobazar AAA Auto hned dvakrát pustil do prodeje ojetinu se stočenými kilometry. Přestože zákazník auto reklamoval s tím, že počet kilometrů nesouhlasí se skutečným údajem, bazar po reklamaci vůz dále nabízel s nepravdivým údajem. Za to mu Česká obchodní inspekce uložila pokutu 100 tisíc korun, kterou potvrdil i Nejvyšší správní soud (NSS).

Vozidlo Nissan Quashqai nabízela firma s tím, že má na tachometru najeto 86 289 kilometrů, na protokolu o zkušební jízdě a předání vozidla ještě bazar uvedl, že skutečný počet ujetých kilometrů souhlasí se stavem tachometru.

Kupující si však údaj ověřil diagnostikou řídící jednotky a u výrobce vozidla. Dozvěděl se, že auto ujelo nejméně 173 393 kilometrů. Vůz tedy reklamoval. AAA Auto reklamaci uznala a vrátila klientovi peníze.

Auto následně opět nabídla, tentokrát s 92 tisíci najetými kilometry. „V AAA Auto si můžete být jisti, že stav tachometru odpovídá reálně najetým kilometrům,“ uvedla firma u inzerátu.

Kontroloři nevinili firmu z toho, že by nezjistila správný stav skutečně najetých kilometrů, ale z toho, že spotřebitele v obou případech informovala, že skutečně najeté kilometry odpovídají stavu tachometru.

Vlaky Českých drah tahají lokomotivy s vadnými motory – špatně brzdí a ještě hůře jedou

V čele vlaků Českých drah (ČD) už měsíce jezdí lokomotivy, které tam nemají co dělat. Jejich motory špatně brzdí a ještě hůře jedou.

Problém se týká nejnovějších lokomotiv z plzeňské Škodovky, které prošly opravami. Podle zaměstnanců ČD vlaky jezdí s lokomotivami, kde nefunguje jeden nebo dva motory. Jen se čtyřmi funkčními motory je však možné považovat vůz za provozuschopný.

Podle drážního předpisu V 25 lokomotivy s nefunkčními motory nesmí jejich domovské depo vůbec vyslat na trať. Příloha předpisu obsahuje seznam závad, při nichž je zakázáno lokomotivy provozovat. Přesto lokomotivy jezdí s vypnutým jedním, či dokonce dvěma ze čtyř motorů často dlouhé měsíce.

S draze zaplacenými vozidly se nejde pořádně rozjet na mokrých kolejích a vlak pak nabírá zpoždění. Odpojený motor znamená kromě nižšího výkonu i nižší účinek elektrodynamické brzdy (EDB). Neznamená to, že vlak nejde zastavit, ale více to zatěžuje vzduchové brzdy.

České dráhy problém bagatelizují. Podle mluvčí Moniky Bezuchové jsou do provozu nasazována vozidla schopná bezpečného provozu a v souladu s předpisy.

(pel)