Zvýšení cen energií bude letos dopravní podniky stát téměř 1,5 miliardy korun. Ztráty budou muset kompenzovat zřizovatelé, tedy města. Druhou možností je ve zvýšení ceny jízdného či upravení jízdních řádů. Většina dopravních podniků v zemi chce ale zdražovat až po novém roce.
Vyplynulo to ze statistik Sdružení dopravních podniků ČR.
„Náklady na provoz městské hromadné dopravy neustále rostou a dopravci za poslední roky vyčerpali úsporná opatření. Ztráty tak musí kompenzovat zřizovatelé, tedy města, nebo je ve hře zvýšení ceny jízdného,“ uvedl předseda SDP ČR Tomáš Pelikán.
„Ocenili jsme výzvu Svazu měst a obcí, který apeloval na vládu, aby pomohla městům a obcím, na které vlivem prudkého nárůstu cen energií těžce dopadají zvýšené náklady na MHD,“ dodal Pelikán.
„Mnohá města v minulosti vynaložila velké finanční prostředky na modernizaci vozového parku či pořídila nové, inovativní a k přírodě a životnímu prostředí šetrné dopravní prostředky. Nyní nevíme, zda nám v našich rozpočtech zbude dostatek prostředků na jejich provozování a údržbu,“ řekl Martin Charvát, primátor statutárního města Pardubice a člen předsednictva Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR).
Městům se nabízí jednoduchá úvaha, zvednout ceny jízdného, což se ovšem neblaze promítne do dostupnosti veřejné dopravy a v konečném důsledku může vést i k zhoršení dostupnosti některých služeb na venkově. Ty jsou mnohdy závislé na zaměstnancích, kteří MHD využívají.
Řešením by podle SMO ČR mohl být vládní kompenzační balíček, který by městům ulevil tak, aby nemusela řadu svých dopravních služeb rušit či minimálně omezovat.
Města a obce vykompenzují v letošním roce dopravním podnikům nárůst nákladů na provoz asi ze dvou třetin. Ze statistiky vyplývá, že nejvíce se na zvýšení nákladů podílí vyšší cena elektřiny. (pel)