DEVELOPERSKÁ DYSTOPIE


I. Vybrané znaky, kterými se vyznačují projekty patřící do kategorie DEVELOPERSKÁ DYSTOPIE (dystopický brutalismus):

  • disharmonie: disharmonické domy a disharmonické okolí domu a celé lokality
  • nadstandardní hlučnost prostředí (typicky: těsná blízkost rušné silnice)
  • absence přírodních prvků
  • pocit úzkosti
  • vyvolává depresi z myšlenky, že by měl člověk v projektu (v lokalitě) bydlet
  • svou unifirmitou připomínají kasárna
  • na první pohled zjevná dopravní problematičnost bydlení (obtížnost parkování, které zásadně zhoršuje dopravní situaci v celém okolí)
  • bombastický marketingový název projektu, jenž se uměle, nepřirozeně a tedy klamavě snaží vytvářet pocit harmonie, přírody či dokonce kvality bydlení v projektu, jehož podstata je pravým opakem marketingového pábení.

…………………………………………………………………………………………………………………….

INFORMACE A FOTOGRAFIE TÝKAJÍCÍ SE DALŠÍCH PROJEKTŮ Z KATEGORIE „DEVELOPERSKÁ DYSTOPIE“ (či „dystopický brutalismus“)

zasílejte prosím na naši mailovou adresu:   

                                                                nemovitosti@byznysnoviny.cz


 

II. ODHALENÉ DEVELOPERSKÉ PROJEKTY Z KATEGORIE „DEVELOPERSKÁ DYSTOPIE„:

 


1. Central Group: Honosné názvy developerských projektů neodrážejí realitu

Central Group – Aktuální nabídka: Honosné názvy developerských projektů neodrážejí realitu

 



2. PROJEKT: „NA PRAMENECH“ (Praha 9)




  • Projekt je ze všech stran uzavřen rušnými a silně frekventovanými silnicemi.
  • Okolí projektu i projekt jako takový působí velmi depresivně a disharmonicky.
  • Název projektu „Na Pramenech“ manipulativně evokuje přírodu („hory, kde uprostřed lesa pramení horská říčka…“). Jde o krajně zavádějící marketingově klamavý název, neboť realita je pravým opakem toho, co se název projektu snaží v zákaznících evokovat.
  • Klasický uniformně-kasárenský developerský projekt, jehož hlavním cílem bylo na levně nakoupené pozemky vtěsnat co nejvíce domů a co nejdráž je prodat ať už přímým uživatelům nebo investorským kupcům.

 



3.  PROJEKT „Ekorezidence Hodkovičky“ (Praha); developer: EKOSPOL



  • Projekt je ze 2 stran uzavřen rušnými komunikacemi. Z jedné strany hlučná železnice, z druhé strany vysoce frekventované prašná silnice těsně u jednoho z „činžáků“.
  • Výraz „Ekorezidence“ manipulativně evokuje ekologii a tedy přírodu, kterou zde ve skutečnosti v blízkosti domů projektu reprezentuje pár stromů, tedy cosi zcela běžného, což nedává smysl spojovat s ekologií.
  • Jde opět o klasický případ, kdy developer využil malý pozemek, připomínající spíše odpočivadlo u dálnice, z něhož klamavým marketingem „vyrobil“ cosi, co v rámci agresivní propagace neváhal nazvat „ekorezidencí“, i když se ve skitečnosti nejedná ani o rezidenci, natož o cokoliv, co by zavánělo ekologií.

 



4. PROJEKT  „ALBATROS KBELY“ (Praha); developer: SKANSKA

Realita a vysvětující popisky:

S přihlédnutím k dále uváděnému má slovo „ALBATROS“ v názvu projektu přímo zlověstné konotace.

V rozporu s honosnými propagačními vizemi developera o oáze klidu, pohodě a společném grilování jde o depresivní sídliště, které je (jeho první etapa) vystavěné u vysoce frekventovaného privaděče na mladoboleslavskou dálnici. Jestliže developer v marketingových poutačích propaguje společné grilování štastných a rozesmátých obyvatel, pak tím nejrealističtějším grilováním bude grilování rušnou okolní dopravou…

Projekt je ze 3 stran uzavřen mezi rušné silnice, z čehož jedna je ulice Mladoboleslavská, vedoucí na dálnici D10.

V propagačních prezentacích na webu projektu není sebemenší zmínkou podána informace o tom, že projekt Albatros je ze dvou stran uzavřen mezi 2 velmi rušná letiště. Jednak mezi velké a rušné vojenské letiště Kbely a jednak mezi sportovní letiště Letňany, které se nachází doslova za zády nově stavěných domů projektu Albatros Kbely.

Znalci (místní obyvatelé) vědí, že sportovní letadla z letiště Letňany dokáží svou četností letů a nedodržováním letových okruhů (stará hlučná letadla létají těsně nad domy) udělat ze života obyvatel doslova hlukové peklo.

Propagace na letiště Letňany se ostatně nachází i v těsné blízkosti projektu:

Letiště Letňany (viz fotografie níže) se nachází doslova za zády projektu developera Skanska Albatros Kbely, který se ve svých oficiálních materiálech o letištích vůbec nezmiňuje a tím fakticky marketingově zavádějícím způsobem dezinformuje veřejnost.

Celý projekt Albatros Kbely je učebnicovým příkladem disharmonického bydlení a kontrastu klamavě pozitivni marketingové propagace developera (SKANSKA) a přízemní až kruté reality. Jedná se o klasickou developerskou dystopii, jejímž cílem ja marketingové mámení veřejnosti zavádějícími, klamně propagačními informacemi a je založen na zatajování všeho negativního a pro normální život podstatného.

X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X

Idealizovaně-optimistická marketingová propagace od developera:

Albatros Kbely 1 | Homes by Skanska; Albatros Kbely 3 | Homes by Skanska

 



5. Projekt KBELIČKY (Praha); developer: IMMO, INVESTYN

Projekt přímo navazuje na letiště Letňany… Důsledky tohoto faktu budou pro obyvatele krajně iritující. Projekt se také nachází v blízkosti ulice Mladoboleslavská, která je fakticky přivaděčem nekonečného proudu automobilů na mladoboleslavskou dálnici D10, se všemi z toho plynoucími negativními důsledky.

Jestliže prodejce v propagačních headlinech avizuje, že se projekt nachází v přírodě, pak jde opět o učebnicovou ukázku marketingové mystifikace veřejnosti.

 



6. Projekt  „OK Let Letňany“ (Praha)

Projekt je doslova „zlatým hřebem“ (či spíše rezavým hřebem) VŠECH DEVELOPERSKÝCH DYSTOPIÍ.  Jedná se totiž o bytový dům, který „vyrostl“ jednak těsně u extrémně rušné křižovatky a jednak vypadá, že stojí přímo na rušné silnici…

Jen z pohledu na dům (a balkóny směrem do silnice) jímá normálního člověka hrůza z toho, jak hluboce jsou developeři až schopni klesnout v honbě za ziskem a ve zneužívání obyvatel, kteří nemají kde bydlet…

Prodejce k projektu uvádí, že „letňanská lokalita je velmi příjemné místo pro život, jelikož zde najdete vše, co k životu potřebujete (přírodu, nákupní možnosti, sportovní využití i dobré dopravní spojení metrem s centrem Prahy). Za zmínku stojí krásný lesopark…“

To vše je v jistém smyslu pravda. Pro obyvatele projektu OK Let jde však jen o abstraktní fikci, nebot dům jako takový je opakem příjemného místa pro život a s přírodou nemá společného vůbec nic. Uváděný „krásný lesopark“ je od „domu na silnici“ (tedy od projektu OK Let) poměrně vzdálený. Inzerovat lesopark jako součást projektu je od developera/prodejce vyslovená dezinformace, i když je fakt, že z jedné strany domu skutečně roste několik stromů.

Pokud jde o samotný letňanský lesopark, popisovat jej jako krásný je opět jen marketingovou nadsázkou. Především, dominujeme mu betonárka, což pro les ani park není úplně typické… Ve skutečnosti jde o několik enkláv těsně u sebe rostoucích stromů, jež jsou obklopeny asfaltovými cestami, na kterých se (mnohdy i fyzicky) střetávají cyklisté, pejskaři a lidé na kolečkových bruslích. S lesem ani s parkem nemá avizovaný letňanský „lesopark“ vůbec nic společného. Z dálky připomíná spíše jinou, těžko obyvatelnou planetu či dystopickou krajinu po apokalypse.

 



7. Projekt „Element Letňany“ (Praha); developer: Geosan

Developer uvádí jako výhodu tohoto projektu „moderní bydlení“. Nikde však již nevysvětluje, co je moderního na tom bydlet v domě, který na jedné straně těsně sousedí (dalo by se říci: je přímo součástí) s extrémně frekventovanou silnicí Tupolevovy ulice a z druhé strany je doslova „zabarikádován“ monstrózními paneláky desítky let starého letňanského sídliště. Tohle má být moderní bydlení ve 21. století v hlavním městě vyspělé evropské země? Být součástí silnice a starého socialistického sídliště?

(Foto developera)

(Foto developera)

Jako další výhoda je uváděna výborná dopravní dostupnost, což působí až téměř cynicky, uvážíme-li, že dům se v podstatě dotýká rušné, prašné a hlučné dopravní tepny.

Další údajnou výhodou je blízkost obchodního centra. Ano, tato informace není dezinformací. Obchodní centrum je od projektu co by kamenem dohodil. Nabízí se však otázka, co má obchodní centrum společného se samotným bydlením? Mají snad obyvatelé „Elementu“ svůj život namísto hlučného „silničního“ bytu trávit v klidném obchodním centru?

To nejlepší nakonec. Developer se hrdě pochlubil, že všechny byty byly vyprodány… Zdá se, že lidem žijícím v Česku k bydlení postačuje skutečně jen střecha nad hlavou, bez ohledu na to, kde se tato střecha nachází, tedy bez ohledu na to, jak vypadá okolí domu/bytu (anebo byty vykoupili investoři jako výhodnou nemovitostní investici ke zhodnocení svých prostředků).

Lidé byty vykoupili, neboť byly jistě cenově výýhodnější, než jiné projekty, které nejsou přímou součástí rušné dopravní tepny. Developer vydělal, (možná i investoři do bytů vydělali), nějací lidé bydlí, „všechno je v pořádku, zapomeňte…“



Stránku „DEVELOPERSKÁ DYSTOPIE“ připravuje Marián Roteba, spolupracovník redakce deníku BYZNYS NOVINY.