Navzdory pandemii covidu-19 a čipové krizi Škoda Auto zvýšila v roce 2021 zisk o 48 procent na 22,41 miliardy korun. Nekonsolidované tržby se snížily o 0,4 procenta na 422,6 miliardy korun. Společnost v dalším průběhu roku počítá s velkými nejistotami vyvolanými válkou na Ukrajině a s ní spojeným nedostatkem dílů.
Škoda Auto o tom informovala v tiskové zprávě.
„Rok 2021 byl pro společnost Škoda Auto navzdory všem výzvám dobrým rokem. Během krize v dodávkách polovodičů jsme podnikli vše pro to, abychom vyrobili co nejvíce automobilů. To nám umožnilo udržet si celosvětové dodávky zákazníkům na úctyhodné úrovni,“ uvedl předseda představenstva společnosti Thomas Schäfer.
Zákazníkům na celém světě bylo dodáno 878 200 vozů, což je o 12,6 procenta meziročně méně. Škoda loni nevyrobila 280 tisíc aut. Po silném 1. pololetí způsobil zejména nedostatek čipů v dalším průběhu roku omezení ve výrobě.
Největším trhem byla pro Škodu západní Evropa, kam dodala 409 tisíc vozů, meziročně o 5,9 procenta méně. Největší pokles zaznamenala firma v Číně, kde se prodej vozů snížil o 59 procent na 71 200 aut.
Díky cílenému řízení prodeje, optimalizaci produktového mixu a prodeji vozů s vyšší výbavou vzrostly tržby za rok 2021 nad úroveň předešlého roku, a to navzdory nižšímu počtu dodaných vozů zákazníkům.
Rentabilita tržeb se zlepšila a s hodnotou 6,1 procenta je podstatně vyšší než v předchozím roce.
Se 172 tisíci vozy byla nejprodávanějším modelem opět OCTAVIA, následovaná modely kategorie SUV KAMIQ (111 tisíc vozů) a KAROQ (109 tisíc vozů).
Společnost v dalším průběhu roku počítá s velkými nejistotami vyvolanými válkou na Ukrajině a s ní spojeným nedostatkem dílů. Škoda Auto bude i z tohoto důvodu důsledně pokračovat ve svém programu zaměřeném na zvyšování efektivity.
„Posilujeme svou roli v koncernu tím, že přebíráme ještě větší podíl odpovědnosti, například za regiony severní Afriky nebo za globální platformu MQB-A0. Rozšiřujeme naši nabídku elektrických modelů o vůz ENYAQ COUPÉ iV a činíme další ambiciózní kroky k zajištění udržitelnosti a diverzity,“ řekl Schäfer.
Podnik se s novou korporátní strategií, nazvanou Next Level– Škoda Strategy 2030, stane ještě více elektrifikovaná, digitální a mezinárodní.
Cílem automobilky je dostat se do roku 2030 mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě, a to díky mimořádně atraktivním variantám dostupných vozů a silnému, elektrifikovanému modelovému portfoliu.
Zároveň se česká automobilka hodlá stát vedoucí evropskou značkou v perspektivních regionech Indie a severní Afriky a převzít další odpovědnosti v koncernu Volkswagen. (pel)