Tržby maloobchodníků v roce 2021 reálně stouply meziročně o 4,5 procenta, bez očištění o 4,4 procenta. Nejvíce se dařilo prodejcům přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, kterým tržby vzrostly o 16,3 procenta.
Data zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková připomněla, že na maloobchod od roku 2020 dopadala vládní proticovidová opatření.
„V porovnání s předcovidovým rokem 2019 byly tržby za celý rok 2021 o 3,7 procenta vyšší, ale vývoj jednotlivých sortimentů byl velmi rozdílný. Zatímco tržby internetových obchodů byly v porovnání s rokem 2019 téměř o 50 procent vyšší, tržby prodejen s oděvy a obuví nedosáhly ani tří čtvrtin tržeb roku 2019,“ uvedla Boušková.
Vyšší tržby než v roce 2020 zaznamenaly všechny sortimentní skupiny nepotravinářského zboží.
Tržby se zvýšily ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením o 6,9 procenta, s kosmetickými a toaletními výrobky o 6,5 procenta, s oděvy a obuví o 4,7 procenta, s výrobky pro domácnost o 4,6 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 4,4 procenta a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 3,2 procenta.
Naopak pokles tržeb vykázaly nespecializované prodejny s převahou potravin, a to o 0,5 procenta.
V motoristickém segmentu se tržby očištěné o kalendářní vlivy reálně meziročně zvýšily o 8,3 procenta, bez očištění o 8,6 procenta.
V samotném prosinci očištěné tržby v maloobchodě zpomalily meziroční růst na 1,5 procenta z listopadových 11,7 procenta. (pel)