Maloobchod v Česku v listopadu 2021 zrychlil růst. Maloobchodní tržby meziročně stouply o 13,2 procenta z říjnových 6 procent. Nejvíce se dařilo prodejcům oděvů a obuvi, kterým tržby vyskočily o 284 procent.
Data zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy v listopadu zvýšily reálně o 11,7 procenta, bez očištění o 13,2 procenta.
Meziroční růst tržeb v maloobchodě byl ovlivněn nízkou srovnávací základnou v listopadu 2020 kvůli omezení prodeje skrze epidemii koronaviru v roce 2020.
V meziročním srovnání se tržby zvýšily zejména specializovaným prodejnám s nepotravinářským zbožím, a to s oděvy a obuví (o 283,5 procenta), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 47,9 procenta), s výrobky pro domácnost (o 32,9 procenta), s kosmetickými a toaletními výrobky (o 20,7 procenta), s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (o 19,6 procenta) a s počítačovým a komunikačním zařízením (o 7,2 procenta).
Specializované prodejny s potravinami realizovaly tržby vyšší o 12,6 procenta, naopak nespecializovaným prodejnám s převahou potravin se tržby snížily o 0,7 procenta. Internetové obchody zaznamenaly meziroční růst tržeb o 0,6 procenta.
To bylo podle ředitelky odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Bouškové způsobeno tím, že v listopadu 2021 mohly být maloobchodní prodejny otevřeny, a to se projevilo právě také relativně nízkým růstem prodejů internetových obchodů, protože zákazníci se vrátili do kamenných obchodů.
Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předchozího roku (bez vlivu DPH) činil 107,3 procenta a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot, oděvů a obuvi, výrobků pro domácnost, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci, počítačového a komunikačního zařízení, potravin a farmaceutického a zdravotnického zboží. Naopak klesly ceny kosmetických a toaletních výrobků. (pel)