Kopřivnická automobilka Tatra Trucks za rok 2021 dokázala prodat více vozů, než plánovala, a splnila své závazky vůči partnerům. Zákazníkům dodala celkem 1 277 automobilů, získala také zásadní armádní zakázky v zemích NATO, zahájila vývoj vozu s vodíkovým pohonem, ale také oslavila deset let trvání produkce modelové řady Tatra Phoenix.
V roce 2020 (předloni) Tatra navzdory pandemické situaci nezastavila ani na den výrobu, a i díky tomu splnila svůj plán a prodala 1 186 vozidel.
Na rok 2021 Tatra Trucks plánovala prodej 1 220 kusů vozů, tento počet se jí nakonec podařilo navýšit, když zákazníkům dodala 1 277 automobilů. Z tohoto počtu přibližně 40 procent putovalo na trhy v Česku a na Slovensku, zbytek byl určen na export.
Co se týká poměru vyrobených vozů rozdělených do hlavních segmentů, 40 procent odebrali zákazníci v civilní sféře, 10 procent bylo určeno pro záchranné složky a 50 procent automobilka dodala v rámci armádních zakázek.
„Tatra měla loni velmi úspěšný rok a tento trend by měl pokračovat i letos vzhledem k tomu, že registrujeme silnou poptávku zákazníků po našich jedinečných vozidlech,“ sdělil Pavel Lazar, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Tatra Trucks.
„Minulý rok jsme získali i průlomové vojenské zakázky v Belgii a Německu, které nám mohou zásadně pomoci prosadit se v širším měřítku v prostředí armád NATO,“ dodal.
Významné armádní zakázky
Právě zakázka na vozidla pro belgickou armádu představuje vůbec největší armádní projekt pro Tatru nejen za minulý rok, ale i za poslední léta.
Tatra Trucks ve spolupráci s partnerskou automobilkou DAF Trucks totiž do Belgie dodá 879 logistických nákladních vozidel řady CF na tatrováckých platformách 4×4 a 8×8.
„Naše společnost bude provádět také montáž vozidel, na projektu bude navíc spolupracovat i další kopřivnický podnik Tatra Defence Vehicle, který pro vozidla vyvinul a bude vyrábět pancéřované kabiny. Na konci loňského roku navíc belgické ministerstvo obrany uzavřelo další výběrové řízení na dodávku 9 tahačů těžkých návěsů v provedení 8×8, v němž jsme rovněž uspěli,“ upřesnil obchodní ředitel a místopředseda představenstva Petr Hendryco.
V minulém roce Tatra Trucks zaznamenala ještě jeden velký obchodní úspěch v rámci NATO na západ od českých hranic.
Německý Bundeswehr totiž loni na podzim objednal 76 nových hasičských vozidel na podvozku Tatra Force, která vzniknou ve spolupráci s partnerskou firmou Rosenbauer.
Loni Tatra Trucks také dokončila dodávku tří desítek tatrovek s hákovými nakladači pro českou armádu a pracuje na programu nových kolových samohybných houfnic a systémů protivzdušné obrany, pro které má armádě dodat příslušné podvozky.
Tatra vyrobila i první vozidla pro českou armádou objednané nové mobilní 3D radary MADR, speciální vozidla komunikačního rušení STARKOM nebo podvozky pro obrněná vozidla TITUS.
Na veletrhu IDET zástupci Tatry navíc podepsali se státním podnikem VOP CZ smlouvu na dodávky dalších podvozků pro cisternová vozidla rovněž určená pro AČR.
V minulém roce byly také zahájeny dodávky prvních desítek kusů vozů Tatra Force pro ozbrojené síly Ukrajiny.
Deset let řady Phoenix a nové projekty
V září loňského roku si v Tatře také připomněli 10 let od zahájení výroby modelové řady Tatry Phoenix, která je pro automobilku stěžejním produktem pro civilní sféru.
Do dnešní doby firma dodala zákazníkům více než 3 650 vozů této řady.
Tatra Phoenix již v roce 2012 získala titul Nejlepší plněpohonné vozidlo v rámci prestižní celoevropské ankety International Truck of the Year.
Bylo to vůbec poprvé, kdy byl výrobek některé ze středoevropských či východoevropských automobilek nominován do této ankety a získal tento prestižní titul.
Loňský rok přinesl také start vývoje prototypu vozu Tatra s vodíkovým pohonem, na kterém kopřivnická automobilka spolupracuje s několika českými výzkumnými organizacemi a vysokoškolskými pracovišti v čele s Ústavem jaderného výzkumu Řež.
„Pro projekt použijeme podvozek řady Tatra Force ve speciálním provedení, který je určen pro těžební průmysl, abychom vůz mohli odzkoušet v těch nejnáročnějších podmínkách. Tatra také zajistí kompletní integraci všech komponent a systémů pohonu. Pokud půjde vše podle plánu, na konci tohoto roku by měl být hotov první prototyp určený k testování,“ vysvětlil Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks.
Tatra Trucks v roce 2021 také rozvíjela své aktivity na zahraničních projektech. V polovině roku vznikla na Slovensku v Trenčíně nová dceřiná společnost Tatra Defence Slovakia, která bude mít na starosti výrobu podvozků, kabin a některých typů nástaveb na vozidla Tatra určená pro slovenské ozbrojené síly.
Loni se také rozjela sériová výroba vojenských provedení automobilů Tatra v novém průmyslovém komplexu v Saúdské Arábii.
Tatra Trucks do projektu přispěla přenosem technologií a výroby, poradenskými službami při výstavbě podniku a také pomáhala s výstavbou výrobní linky i nastavením managementu výroby.
V současné době dodává komponenty a podsestavy vozidel, která se v Saúdské Arábii montují, postupně ovšem dojde k lokalizaci výroby některých dílů.
Tatrovky pomáhaly, předvedly se na veletrzích a mají nové muzeum
Po dlouhé přestávce se v roce 2021 uskutečnila řada veletrhů a prezentačních akcí, na kterých Tatra představila své výrobky.
Tatry v nejrůznějších provedeních mohli vidět potenciální zákazníci, odborníci i veřejnost například na veletrzích IDEX v Abú Zabí, IDEB v Bratislavě, MSPO v polských Kielcích či na brněnském veletrhu IDET. Tatry také nechyběly na statických i dynamických ukázkách v rámci akcí Dny NATO nebo Bahna.
„Jednou z nejdůležitějších událostí minulého roku v rámci prezentace značky Tatra i její dlouhé tradice bylo listopadové otevření očekávaného nového Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici a nedalekého výstavního depozitáře historického motorového vozu Slovenská strela. Oba muzejní objekty i se svými exponáty se staly reprezentativními stánky historie Tatra Trucks a průmyslové výroby na severu Moravy,“ přiblížil Kamil Košťál, marketingový ředitel Tatra Trucks.
Muzeum patří Moravskoslezskému kraji, který k jeho realizaci významně přispěl po organizační i finanční stránce a nyní ho provozuje prostřednictvím své příspěvkové organizace Muzeum Novojičínska.
Tatra Trucks je také jednou z těch českých firem, které jsou si plně vědomi své společenské role a odpovědnosti.
Dokázala to i v minulém roce, když zdarma poskytla záchranářským složkám vlastní nákladní vozy pro odvoz sutě a odpadu z jihomoravských oblastí zasažených tornádem, Tatrováci také přímo pomohli několika tamním rodinám zasažených přírodní katastrofou.
Tatra také vyslala podpůrný technický tým s jednotkou HZS ČR, která zasahovala v požáry zasaženém Řecku.
Loni pokračoval i velmi úspěšný projekt Tatra do škol, který napomáhá technickému vzdělání na středních technických školách ve všech krajích České republiky.
„V minulém roce sestavili vozy Tatra Phoenix, které posléze začaly sloužit u krajských organizací, studenti na středních školách v Humpolci, Plzni, Novém Bydžově nebo Valašských Kloboukách. Dobrou zprávou je, že se projekt Tatra do škol rozšiřuje i na Slovensko, jako první se zapojí školy z Trenčínského kraje,“ informovala Natálie Linhartová, personální ředitelka Tatra Trucks. (tis)