Ministerstvo obrany ČR nebude pokračovat v historicky největším nákupu 210 bojových vozidel pěchoty za 52 miliard korun. Důvodem je, že ani jedna ze tří zbrojařských firem nesplnila všechny požadavky ministerstva.
Expertní komise ukončila posouzení nabídek na dodání 210 kusů pásových bojových vozidel pěchoty (BVP), které Ministerstvo obrany převzalo 1. září 2021 od tří potenciálních dodavatelů.
Těmi jsou BAE Systems (Švédsko) s vozidlem CV90, GDELS (Španělsko) s vozidlem ASCOD a Rheinmetall Landsysteme (Německo) s vozidlem Lynx.
„Závěr patnáctičlenné komise je jednoznačný a jednomyslný – nabídky všech tří uchazečů nejsou na základě předložených odpovědí/podkladů hodnotitelné, protože ani jedna nesplňuje všechny požadavky zadavatele,“ uvedl resort.
Identifikované nedostatky se týkají například chybějících či nepřesných údajů k technickým vlastnostem nabízených vozidel nebo neúplných informací ke spolupráci s českým obranným průmyslem.
„Komise tudíž nebude dále posuzovat a zejména hodnotit stávající nabídky dodavatelů, o čemž byly firmy informovány dnes odeslaným dopisem,“ vysvětlilo ministerstvo.
O dalším postupu bude rozhodnuto.
Projekt pořízení 210 nových bojových vozidel pěchoty měl být klíčový nejen kvůli přezbrojení 7. mechanizované brigády, ale i splnění závazku ČR vůči spojencům.
Od začátku června probíhaly ve Vyškově a na Libavé zkoušky funkčních vzorků, které testovali vybraní vojáci 72. mechanizovaného praporu z Přáslavic.
Prověrky tří vozidel účastnících se tendru se zaměřovali především na udržitelnost bojové činnosti.
Náročné šestitýdenní zkoušky vozidel Ascod, CV90 a Lynx prověřovaly téměř tři desítky zadaných požadavků. Otestována byla například balistická a protiminová ochrana, ochrana proti IED (improvizovaná výbušná zařízení), aktivní ochrana či pohyblivost vozidel. (sfr)