Europarlament navrhuje v EU omezit rychlost na 30 km/h ve vybraných oblastech.

Evropský parlament chce sabotovat automobily. Navrhuje v členských zemích Evropské unie (EU) plošně omezit rychlost ve vybraných oblastech na 30 kilometrů v hodině a nulovou toleranci k řízení pod vlivem alkoholu. Poslanci EP tvrdí, že opatření jsou způsobem, jak do roku 2050 dosáhnout nulových úmrtí na silnicích EU.

Usnesení o bezpečnosti silničního provozu EU, přijaté 615 hlasy ku 24, uvádí, že na silnicích EU ročně zemře přibližně 22 700 lidí, přičemž přibližně 120 tisíc je vážně zraněno.

Pokrok ve snižování úmrtnosti v posledních letech stagnoval a EU nesplnila svůj vlastní cíl snížit počet úmrtí na silnicích v letech 2010 až 2020 na polovinu (počet úmrtí na silnicích klesl o 36 procent).

Podle posledních údajů zůstávají nejbezpečnější silnice ve Švédsku (18 úmrtí na milion obyvatel), zatímco Rumunsko (85 úmrtí/1 milion) hlásí nejvyšší úmrtnost v roce 2020. Průměr EU byl 42 úmrtí na milion obyvatel.

Euroslanci poznamenali, že překročení rychlosti je klíčovým faktorem přibližně u 30 procent smrtelných dopravních nehod.

Komise by podle nich proto měla doporučit způsoby, jak uplatňovat bezpečné rychlostní limity. Žádají například maximální rychlost 30 km za hodinu v obytných oblastech a oblastech, kde je vysoký počet cyklistů a chodců.

Zároveň zmiňuje možnost ponechat vyšší limit na hlavních tazích při současném „zajištění přiměřené ochrany nechráněných účastníků silničního provozu“.

Trvají také na nulové toleranci řízení pod vlivem alkoholu. V té souvislosti europoslanci zdůraznili, že alkohol je příčinou přibližně 25 procent všech smrtelných nehod na silnicích a 15 procent návykové látky.

Podobná pravidla už zavedla některá evropská města. Letos na konci srpna zavedla třicítku prakticky na celém svém území Paříž.

Podle Pařížanů však nové nařízení vyvolalo chaos. Zbytečně prý zvyšuje napětí mezi řidiči v ulicích, kde proti sobě stojí zastánci a odpůrci omezení rychlosti. Zatímco jedni úporně dodržují nařízenou rychlost, druzí se jim lepí zezadu na auto a snaží se je troubením přimět, aby zrychlili.

Opatření má v plánu otestovat i 7 měst v Německu. (pel)