Vysokorychlostní železnici bude mít i africký Egypt. Káhira nechá postavit vysokorychlostní trať mezi Středozemním a Rudým mořem za 4,5 miliardy dolarů (96,3 miliardy korun). Šéf Siemensu Roland Busch projekt nazval „Suezským průplavem na kolejích“. To v Česku se o vybudování zatím už několik let jen hovoří. Zprovoznění první tratě vysokorychlostní železnice v ČR je plánováno na rok 2032.
Projekt bude realizován ve spolupráci s Národním úřadem pro tunely (NAT) a konsorciem společností Siemens, Arab Contractors a Orascom Construction.
Předseda vlády Mostafa Madbouly uvedl, že projekt představuje skok v oblasti egyptské dopravy a přispěje k dosažení rychlého rozvoje.
Linka o délce 660 kilometrů bude navržena a realizována s údržbou po dobu 15 let. Vlaky budou přepravovat pasažéry i náklad. Doba jízdy se zkrátí na polovinu.
Hlavní trať bude sloužit pro přepravu zhruba 30 milionů cestujících ročně. Nákladní trať pak povede mezi rudomořským přístavem Ajn Suchna a středomořskými přístavy Alexandrie a Marsa Matrúh.
Kromě toho budou NAT a konsorcium budou dále jednat o vybudování dalších dvou vysokorychlostních tratích v Egyptě. Jedna má vést z Káhiry do Asuánu na jihu země, druhá propojí Luxor s městy Hurgada a Safáda u Rudého moře.
To v Česku se o vybudování vysokorychlostní železnice zatím už několik let jen hovoří. Zprovoznění první tratě v ČR je plánováno na rok 2032.
Vysokorychlostní vlaková trať mezi Prahou a Brnem se má začít stavět v roce 2025. Rychlotrať směrem na Drážďany o dva roky později. (pel)