Eurovia se stížností na soutěž výstavby metra D u antimonopolního úřadu neuspěla. Pražský dopravní podnik (DPP) může získat stavební povolení na první část stavby metra D. Dosud mu v tom bránilo předběžné opatření vydané loni v červenci právě Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten nyní rozhodl, že magistrát není podjatý a zakázka tak může pokračovat.
Informoval o tom DPP.
„Mám obrovskou radost, že metro D se konečně začíná zbavovat obstrukčních problémů, které na sobě investice více než rok měla. Jednak můžeme podepsat smlouvu s vítězem veřejné zakázky na stavbu první etapy jedné z největších investic v Praze i celé České republice,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Metro D má podle něj zhotovitele a rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže je důkaz, že Praha s DPP od začátku postupovala správně. Doplnil, že zásadní je také to, že ministerstvo dopravy podruhé potvrdilo své rozhodnutí, že magistrát není podjatý a stavební řízení tak může znovu pokračovat dál.
„Dvě největší překážky v zahájení výstavby nám už nestojí v cestě a doufám, že Pražanům už nebude nikdo házet klacky pod nohy,“ poznamenal.
„Dnes jsme se o další významný krok přiblížili k zahájení stavby prvního úseku metra D Pankrác – Olbrachtova. Už druhá instance potvrdila, že podmínky veřejné zakázky, kterou jsme vypsali na zhotovitele stavby prvního úseku metra D byly nastaveny správně,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Proti průběhu soutěže se ohradila společnost Eurovia, která tvrdila, že zadávací dokumentace údajně zvýhodňuje společnosti Metrostav (respektive její dceřinou firmu Subterra), Hochtief a Strabag.
„Dodavatel Eurovia CS ve svém návrhu namítal nezákonnost jak u zadávacích podmínek, tak v postupu zadavatele. Jednalo se například o údajnou nedostupnost části zadávací dokumentace a její neúplnost, délku lhůty pro podání nabídek, nejasnost vymezení požadavků na prokazování kvalifikace a další nejasné či nepřiměřené požadavky zadavatele,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Mlsna.
Loni v říjnu nařídil ÚOHS pražskému dopravnímu podniku, aby znovu posoudil námitky Eurovie k tendru. Správní řízení zabývající se průběhem celého tendru ale pokračovalo a s ním platilo i předběžné opatření. Nyní, když rozhodnutí úřadu nabylo právní moci, přestalo platit i předběžné opatření.
Ministerstvo dopravy pak dnes zrušilo námitku o podjatosti magistrátu při rozhodování o stavbě. Podnět o podjatosti řešil resort od loňského roku a na magistrát jej podal spolek Pankrácká společnost, která mj. nesouhlasí se stanicí Olbrachtova. Ministerstvo původně námitku zamítlo, letos v červnu své rozhodnutí ale zrušilo. Nyní potvrdilo postoj z loňského září.
Zakázku na výstavbu prvního úseku metra D z Pankráce na Olbrachtovu vyhlásil pražský dopravní podnik a její hodnota přesahuje 10 miliard korun. Nabídky mohli zájemci podávat do konce dubna, dopravní podnik lhůtu kvůli vyhlášení nouzového stavu prodloužil.
Podle původních odhadů měla výstavba začít v posledním čtvrtletí letošního roku, hotovo by mělo být za 7,5 roku.
Stavba metra D spojí centrum metropole se sídlišti na jihu a měla by odlehčit přetížené trase C.
Jako první se má začít stavět část z Písnice na Pankrác, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na náměstí Míru.
Jak připomněl server iDnes.cz, za bývalé primátorky Adriany Krnáčové (ANO) byla připravená výstavba 8 stanic s depem a vlaky za 39 miliard korun. Nyní vedení Prahy schválilo výstavbu pouze 5 stanic bez depa za cenu přesahující 52 miliard. (pel)
První část metra D se prodraží o 13 miliard korun. Zastupitelé stavbu i tak schválili
Stopka pro metro D: Úřad zakázal podepsat smlouvu na stavbu prvního úseku