Informaci o změnách v harmonogramu dodávek a plateb při mnohamiliardovém nákupu pásových bojových vozidel pěchoty vláda přijala. Tendr tak může pokračovat. Novinářům to po jednání řekl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO). Rozpor jeho úřadu, který požaduje větší zapojení českého průmyslu, s rezortem obrany kabinet kvůli charakteru příslušného bodu neřešil. Na svém návrhu trvám, dodal Havlíček.
Pořízení 210 BVP za více než 50 miliard korun má být největší moderní zakázkou české armády. Obrana se loni na konci května rozhodla prodloužit termín dodávek poptávaných vozidel o dva roky, poslední techniku by vojáci měli dostat v roce 2027.
Zároveň se změnilo financování, které bylo prodlouženo na sedm let do roku 2028. Důvodem byly dopady pandemie koronaviru.
Plánované platby se rozloží na více let, a tedy se i sníží zatížení rozpočtu ministerstva v některých letech. Po schválení materiálu chce úřad třem vybraným dodavatelům zaslat žádost o podání oficiální nabídky.
S podmínkami tendru nesouhlasilo ministerstvo průmyslu a obchodu, které požadovalo, aby BVP byla vyrobena v Česku. Navrhlo vznik podniku, který by většinově vlastnil stát.
„Nebyl to bod k rozpravě, ani s usnesením, byl jen pro informaci. Vláda ji přijala a tím to skončilo. Náš rozpor se neřešil,“ řekl novinářům Havlíček.
Spor je především o požadované zapojení českého obranného průmyslu do zakázky asi za 50 miliard korun. Vláda již v roce 2018 schválila, že po vítězi tendru bude požadovat, aby byly české firmy do výroby zapojeny minimálně ze 40 procent.
MPO se nyní tato výše zdá nízká a požadovalo změnu. Chtělo, aby se na českém území vozidla vyrobila celá, a to v podniku většinově vlastněném státem.
„My si za tím stále stojíme, z našeho pohledu by to bylo lepší,“ řekl Havlíček.
Resort podle něj považoval za nutné na svůj názor upozornit.
„Respektujeme, pokud bude mít ministerstvo obrany jiný názor a bude chtít dokončit výběrové řízení v současném stavu,“ řekl.
Zástupci ministerstva obrany považují požadavek MPO za nereálný. Obávají se také, že by takto zásadní změna již odsouhlasených podmínek soutěže nákup ohrozila, protože by ji účastníci tendru mohli napadnout.
Poukazují také na to, že MPO s požadavkem přišlo až dva roky poté, co podmínky soutěže vláda schválila a byli s nimi seznámeni účastníci soutěže.
Armáda požaduje 210 vozidel v 7 různých modifikacích. Většina z nich bude sloužit jako BVP, která mají uvézt 11 vojáků, mít věž s osádkou a kanon ráže 30 milimetrů.
Další budou ve verzích velitelské, průzkumné, ženijní, vyprošťovací, zdravotnické a jako dělostřelecká pozorovatelna.
Soutěže se účastní švédská společnost BAE Systems se strojem CV90, německá firma Rheinmetall Landsysteme s vozidlem Lynx a španělské společnost GDELS s obrněncem ASCOD. Do Česka již soutěžící dodali prototypy vozů, které nyní armáda testuje. (zob)