Prodej osobních aut v Česku klesl loni o 18,8 procenta. V covidovém roce došlo k silnému propadu registrací osobních a nákladních automobilů, naopak se dařilo kategoriím motocyklů a autobusů, které zaznamenaly výrazný nárůst. Zájem o nová auta snížila koronavirová epidemie a s tím související vládní opatření.
Oznámil to Svaz dovozců automobilů (SDA).
Celkově registrace nových osobních vozů v roce 2020 klesly oproti předchozímu roku o 18,78 procenta z 249 915 kusů na 202 971 kusů, tj. pokles o 46 944.
V prosince vzrostly registrace meziročně o 8,69 procenta.
Nejprodávanější značka Škoda Auto zaznamenala loni pokles registrací o 13 procent na 74 786 vozů. Druhý je Volkswagen s poklesem o 19,7 procenta na 16 767 prodaných aut a následuje automobilka Hyundai, která prodala o 17 procent meziročně méně, celkem 16 030 vozů.
Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia (19 091), Škoda Fabia (15 986), Škoda Scala (8 736), Škoda Karoq (8 043) a Škoda Kamiq (7 438). Následuje Hyundai i30 (7 419).
Z pohledu obchodních tříd jsou na prvním místě SUV s podílem 35,36 %, dále nižší střední s 17,95 % a malé vozy s 16,23 %.
Z hlediska paliva vede benzín s podílem 64,61 %. Na druhém místě je nafta s 29,69 %.
Osobních vozů s hybridně-elektrickým pohonem bylo meziročně registrováno o 52 % více.
Registrace vozů s alternativním pohonem stouply o 62 %.
Registrace nových lehkých užitkových vozů klesly o 16,12 % na 17 141 aut. První je značka Peugeot, druhý skončil Volkswagen a třetí Fiat.
Prodej nákladních vozů se snížil o 25,35 % na 7 355 aut. První je značka Mercedes-Benz, následuje MAN a DAF.
Prodej nových autobusů vzrostl o 12,05 % na 1 367 vozidel. Nejprodávanější je značka Iveco Bus, následují SOR a MAN.
Registrace nových motocyklů stouply o 14,80 % na 21 518 strojů. První je značka Honda, druhá skončila Yamaha a třetí CF Moto. (pel)