Stát v Česku zanedbává kontroly a opravy silničních a dálničních mostů, kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle úřadu stát navíc nemá o stavu silničních mostů přehled. Ani po 13 letech od uzákonění nevznikla evidence cest. Výsledky zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad.
Podle NKÚ stát také dlouhodobě neřeší závady části mostů, z nichž některé pak musejí být strženy.
Ministr dopravy Karel Havlíček již v pátek oznámil, že nechá prověřit stav všech 24.300 železničních a silničních mostů v ČR. Na těch rizikových ve špatném stavu mají být zavedena mimořádná opatření. Vznikne také funkce, která bude mít bezpečnost všech mostů na starosti.
V Česku je zhruba 17500 silničních a dálničních mostů, část je ve správě státu a část spravují kraje. Ve špatném až havarijním stavu je podle NKÚ pětina mostů.
Kontrola podle úřadu ukázala, že stát vůbec nemá přehled, v jakém stavu mosty skutečně jsou.
„Neexistuje ani jednotný systém pro evidenci stavu mostů, plánování jejich oprav a objemu financí, které jsou na ně potřeba,“ oznámil Nejvyšší kontrolní úřad.
Ministerstvo dopravy má od roku 2007 ze zákona povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací. Zatím však stále nevydalo potřebný prováděcí předpis.
Před 13 lety ministerstvo vynaložilo 2,7 milionu korun za návrh vyhlášky a vytvoření internetové aplikace. Vyhlášku však podle NKÚ nevydalo a aplikaci nevyužilo.
Ředitelství silnic a dálnic podle NKÚ nezajišťuje prohlídky mostů v předepsaných lhůtách a termínech. Úřad při namátkové prověrce 27 dálničních a silničních mostů zjistil, že prohlídky nebyly v pořádku ani u jednoho.
„Dokončovány byly i s několikaletým zpožděním, zprávy z nich obsahovaly rozpory v údajích, a v některých případech dokonce neodpovídaly skutečnému stavu mostů,“ konstatoval NKÚ.
Ředitelství silnic a dálnic většinu z kontrolovaných mostů ani řádně neudržovalo a včas neopravovalo.
„Dlouhodobě neřešilo závady, na které upozornily prohlídky, a odkládalo doporučená opatření. Stav mostů se kvůli tomu postupně zhoršoval až do té míry, že některé z nich už bylo nutné strhnout a postavit mosty nové,“ doplnil úřad.
Dokonce i na dálnici D1, kterou stát už několik let postupně opravuje, zůstávají na již přestavěných úsecích některé problematické mosty neopravené, nebo opravené jen částečně.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) již v pátek uvedlo, že k plánování prohlídek či evidenci stavu mostů používá systém hospodaření s mosty BMS a chystá nový systém CEV (Centrální evidence vad). Ten bude zahrnovat stav vozovek i mostů. Zatím zatím spuštěn jen pro vozovky.
V roce 2020 chce ŘSD provést opravy zhruba 100 mostů. (sfr)