Správa železnic čerpala peníze na rekonstrukce nádraží v Česku pomaleji, než bylo plánováno. Odhalila to kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Důvodem byla jednak nepřipravenost projektů, ale i průtahy ve stavebních a zadávacích řízeních.
NKÚ o tom informoval v tiskové zprávě.
Na rekonstrukce a revitalizace osobních nádraží plánovala Správa železnic (dříve Správa železniční dopravní cesty, SŽDC) vydat v letech 2017 až 2022 přes 8,8 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury i z fondů Evropské unie.
Ve skutečnosti ale čerpala SŽDC na rekonstrukce a opravy nádraží v letech 2017 až 2019 v průměru o 36 % méně peněz, než kolik se předpokládalo. Celkem bylo vynaloženo 2,7 miliardy.
Podle kontroly bylo totiž jen minimum rekonstrukcí a oprav připravených. Osobní nádraží spolu s dalšími budovami a pozemky totiž převedly České dráhy na Správu železnic v roce 2016.
Kvůli plánovanému převodu se tak rekonstrukce a opravy nádraží dříve nepřipravovaly. SŽDC proto řešila nejprve drobné opravy a neodkladné stavební zásahy. Zdržení způsobily i průtahy v zadávacích a stavebních řízeních.
NKÚ prověřil 24 oprav a rekonstrukcí a u některých zjistil dílčí nedostatky.
Ty se týkaly například nedodržení smluvních podmínek, úhrady za činnosti, které dodavatel neprovedl, nebo uhrazení faktur vystavených na jiné období, než v jakém stavební práce skutečně proběhly.
SŽDC také uzavírala dodatky ke smlouvám, kterými se navyšovala cena stavby nebo prodlužoval termín dokončení, i několik desítek dnů po tom, co měla být stavba podle smlouvy dokončena. (pel)