Návštěvnost nákupních center bude podle průzkumu agentury Ipsos dále klesat. 24 procent nakupujících se totiž chystá omezit návštěvy center na minimum. Kvůli obavě z ekonomických následků pandemie plánují lidé také méně utrácet.
“Z našich výzkumů víme, že se 55 procent lidí obává dopadu pandemie na jejich příjem, třetina pracujících se přímo obává propouštění v jejich firmě. 59 procent také říká, že bude muset nyní více šetřit,” uvedl ředitel agentury Ipsos Jakub Malý.
V případě obchodních center plánuje při nákupech utrácet méně čtvrtina lidí, hlavně ženy a mladí lidé do 35 let. Jen pro srovnání, dosud činila běžná útrata za jednu návštěvu 500 a 2000 korun. Přičemž dvě třetiny obyvatel navštěvovaly obchodní centra před pandemií aspoň jednou za dva týdny.
O to více dnes čeští spotřebitelé využívají možnosti nakoupit online. Například u knih, hraček a lékárenského zboží vzrostl počet online nákupů o 17 procent, u kosmetiky a parfémů o 16 procent. “Asi desetina lidí bude v tomto trendu pokračovat a bude i nadále toto zboží nakupovat online,” dodává Jakub Malý.
Obavy z nákazy koronavirem se projevily i v častějším používání auta pro cestu na nákup. To nyní využívá 63 procent lidí, zatímco před pandemií to bylo pouze 51 procent.
Začátkem června, kdy byl průzkum proveden, omezovalo cesty hromadnou dopravou 42 procent lidí. Dvě třetiny populace se pak cíleně vyhýbaly místům s vyšší koncentrací lidí.
(anv)