Praktičtí doktoři v Česku chtějí uzákonit léčbu pacientů po telefonu či mailem. Pro potenciální druhou vlnu koronavirové epidemie také připravují manuál, na kterém spolupracují s ministerstvem zdravotnictví. Ordinace si také dělají zásoby ochranných pomůcek.
Informovalo o tom Sdružení praktických lékařů.
To oznámilo záměr legalizovat zákonem tzv. telemedicínu, tedy léčbu pacientů prostřednictvím (video)telefonického hovoru či e-mailem.
Během koronavirové epidemie zůstal praktický lékař v kontaktu průměrně s více než 50 pacienty denně. Jen zhruba osm pacientů však přišlo přímo do ordinace. Ostatní pacienty lékař obsloužil po telefonu nebo prostřednictvím mailu.
Praktičtí lékaři připravují správný postup na dobu, kdy se na podzim zvýší počet respiračních onemocnění.
„Jakmile začne chodit více lidí s chřipkami, potřebujeme vědět, jak postupovat a zda každého s příznaky respiračního infektu budeme testovat na koronavirus,“ vysvětlil předseda Sdružení Petr Šonka.
Ordinace se snaží zásobit ochrannými pomůckami. Na trhu ale podle lékařů chybí například jednorázové ochranné obleky.
„Do obvyklého režimu najíždí ordinace přibližně od půlky května. Vyšetřujeme všechny pacienty, doháníme preventivní prohlídky a screeningy, a samozřejmě pravidelné prohlídky diabetiků a lidí s vysokým tlakem,“ uvedl Šonka.
Nadále pro ordinace platí doporučení ministerstva zdravotnictví, podle kterého by se v ordinaci a čekárně neměli potkat více než tři pacienti najednou.
„Proto nemůžou přijít a posadit se v čekárně, jak je napadne, ale musí se předem telefonicky objednat. Do čekárny je obvykle pouští sestra. Měli by dodržovat rozestupy, mít nasazené roušky a při vstupu do čekárny si dezinfikovat ruce,“ doplnil Šonka.
Po odeznění epidemie by lékaři rádi využívali telemedicínu, tedy možnost poradit pacientovi na dálku, kterou by hradily zdravotní pojišťovny. Česká legislativa však s touto formou výkonu činnosti nepočítá. (sfr)