Společnost Tawesco, bývalá nástrojárna Tatry a dnes nezávislý podnik patřící do skupiny Promet Group, dokázala v době koronavirové pandemie pomoci automobilce Tatra Trucks. V momentě, kdy Tatra potřebovala dočasně uzpůsobit výrobní program z důvodu výpadku některých subdodávek ze zahraničí, přizpůsobili v Tawescu výrobu tak, aby automobilce vyšli vstříc. Mohli díky tomu ve zvýšené míře dodávat Tatře rámy a kabiny modelových řad Terra a Force, které formou zakázkové výroby pro Tatra Trucks vyrábějí.
Automobilka tak, i díky výpomoci ze skupiny Promet Group, jež je menšinovým akcionářem Tatra Trucks, dokázala zatím projít koronavirovou pandemií bez omezení provozu.
Kromě péče o zdraví zaměstnanců bylo totiž v tomto období velmi důležité též udržení dodavatelských řetězců a zabezpečení výroby po materiální stránce. Tatra Trucks má pod jednou střechou zajištěnou výrobu podvozků, motorů, převodovek a části kabin. S dalšími vypomohlo právě sousední Tawesco.
„Bylo potřeba výrobu zásadní měrou uzpůsobit pro navýšený počet kabin pro Tatru. Zatímco standardně vyrábíme několik kusů formou zakázkové výroby, v minulých týdnech se jejich počet výrazně navýšil. Vzhledem k tomu, že jsme měli volnou kapacitu, rádi jsme po vzájemné dohodě Tatře vypomohli,“ řekla Margita Rejchrtová, generální ředitelka kopřivnické společnosti Tawesco.
Vzájemnou komunikaci usnadnila i skutečnost, že právě z Tawesca přišel do Tatry její současný ředitel Pavel Lazar.
Co bylo konkrétně potřeba v Tawescu pro navýšení výroby kabin přizpůsobit?
Vzhledem k tomu, že jiní dodavatelé nebyli schopni dodat Tatře klíčové komponenty, rozhodlo se v Tawescu, že v zájmu podpory firmy ve skupině přeorganizuje část výroby.
Nastartovala se 2. a 3. směna v přípravných operacích, přidána byla i další směna na finalizačním přípravku. Dále rozšířili výrobní plochu pro rámy, které se nesvařují, ale montují.
Měsíční nárůst tržeb byl téměř 30 % ve srovnání s počátkem roku. Výroba kabin byla navýšena z produkce jedné kabiny za dva dny na produkci jedné kabiny denně přidáním další směny, k čemuž se s výhledem budoucích objemů kabin chystali v Tawescu již nějakou dobu. Aktuální situace tato opatření urychlila.
Tawescu se v čase koronavirové pandemie potvrdilo, že je důležité mít výrobu diverzifikovanou. Firma díky tomu nemusela přerušit výrobu i přesto, že automobilka Škoda Auto, jejímž je Tawesco významným dodavatelem, na čas zastavila výrobu úplně.
Kromě pokračujících dodávek například pro výrobce zemědělské techniky John Deere, využila firma své kapacity k sousedské výpomoci Tatře.
„Říká se, že každá krize přináší zároveň příležitosti. Nám aktuální situace ukázala, jak je důležitá diverzifikace výrobního portfolia, flexibilita výroby, a především zajištěný přísun dílů do výroby. Je důležité nespoléhat pouze na dodávky, byť často levnějších, dílů ze zahraničí, ale budovat dodavatelskou síť v rámci domácího průmyslu. To je také jedním z hlavních principů, na kterých je vybudována celá skupina Promet Group,“ doplnila Denisa Materová, manažerka marketingu Promet Group. (pel)