Průzkumy mezi českými firmami jasně prokazují, jak existenčně složitá pro ně současná situace je. Čtyři pětiny českých firem očekávají pokles svých příjmů a zisků v souvislosti s pandemií Covid-19. Z výzkumu, který uskutečnila agentura SC&C vyplývá, že dokonce 10 % podnikatelů svoje podnikání pozastavilo!
K největšímu poklesu tržeb došlo během epidemie v oblastech cestovního ruchu, gastronomie, kulturní sféře a také v dopravě či u pořadatelů veletrhů a konferencí. Někteří podnikatelé uvádějí, že po zrušení nouzového stavu bude trvat minimálně tři měsíce, než dosáhnou k hranici běžného odbytu svých produktů či služeb. Jiní vidí budoucnost ještě více pesimisticky.
Jisté je, že až na výjimky na trhu neexistuje segment, kterého by nouzový stav a přijatá opatření nepostihl.
Co z toho vyplývá pro postižené firmy?
Společnosti začaly přijímat okamžitě různá opatření. Tři čtvrtiny z nich omezují své náklady – ať už regulací počtu svých zaměstnanců, optimalizací pronajatých prostor, prodejem svého hmotného majetku či maximální efektivitou svých e-shopů a snižování nákladů s logistikou. Hledají proto alternativy k tradičním formám přepravy od firem, které nabízejí výhodnější ceny a zároveň v domě pandemie dokáží garantovat doručení zásilky i do postižených oblastí.
Kde naopak tržby rostou?
Sortiment internetových lékáren, prodej doplňků stravy i zdravotnických pomůcek je v souvislosti s pandemií na silném a očekávatelném vzestupu. To samé samozřejmě vidíme u prodejců potravin, kosmetiky a drogerie. Celkově se také zvýšily podíly tržeb v elektronice. S prací v karanténě přichází i potřeba vybavení domovů nutnou technikou – největší prodej zaznamenávají notebooky, web kamery, monitory a tiskárny.
Jak reagovat na aktuální chování spotřebitelů?
Zákazníci provádějí valnou většinu svých nákupů online. Je tomu tak jednoduše proto, že je to bezpečné. V porovnání s březnem 2019 je zaznamenán 24% nárůst online obchodů přes platební brány. Dá se očekávat, že poté, co opadne jejich prvotní opatrnost, zvyknou si a budou v tomto trendu pokračovat i nadále. Měli jste do doby před epidemií fokus především na svou kamennou prodejnu a na webových stránkách jen základní informace o sortimentu? Nebo dokonce jen strohé texty a galerii produktů? Je nejvyšší čas to změnit!
Investovat v této době do rozvoje vašeho e-shopu bude možná finančně problematické, pokud se však spojíte s profíky v oboru, e-shop lze rozběhnout velice záhy a zvýšení tržeb bude následovat.
Jak si poradit s expedicí zboží?
Některá odvětví logistiky nyní nemohou ze zřejmých důvodů fungovat. Česká pošta je například nucena pozastavit dodávání zásilek mezi ČR a vybranými zeměmi, jejichž výčet obsahuje Řecko, Slovinsko, Itálii, Lotyšsko a dalších asi třicet zemí.
Pečlivě si rozmyslete, s kým se v rámci logistických služeb spojíte. Neriskujte a spolehněte se na ověřené firmy. Například společnost Balík do zahraničí spolehlivě doručí váš balík do více než 220 zemí světa včetně těch zasažených nemocí Covid-19 díky spolupráci s nejspolehlivějšími dopravci na trhu jako je UPS, TNT, FedEx, DPD anebo Toptrans.
Pokud hledáte pro vaše podnikání řešení na klíč, spojte se s nimi. Cílit totiž nemusíte pouze na zákazníky v ČR. Poptávka po vašich produktech mohla aktuálně vzrůst také v zahraničí.
Větší provozovny do 2500 m čtverečních otevřou již v pondělí 27. 4. Týká se to ale pouze těch, které nejsou umístěny v nákupních centrech nad 5000 m čtverečních. Ty budou moci otevřít dle aktuálního scénáře vlády až 11. 5.
Pokud jste se zatím nestihli zorientovat ve vládou nabízené podpoře podnikání, navštivte stránky Hospodářské komory, kde naleznete přehledně veškeré varianty podpor. (red)