Češky inspiruje k podnikání především větší svoboda a možnost organizovat si práci po svém. V nové anketě Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek (ČMAPM) sdružující přes 160 byznysmenek se tak vyjádřilo přes 68 procent respondentek. Z ankety také vyplývá, že české a moravské podnikatelky mají většinou vysokoškolské vzdělání (73 procent), žijí v manželství (77 procent) a bez větších problémů se jim daří sladit profesní a osobní život (95 procent).
Ankety zaměřené na zmapování podmínek pro ženské podnikání v Česku se zúčastnilo 60 respondentek, členek ČMAPM.
„Těší mne, že české podnikatelky boří zažitý mýtus, podle kterého nelze úspěšně sladit podnikání s rodinným životem. Představuje to problém pouze pro pět procent z nich,“ komentovala výsledky prezidentka asociace Kateřina Haring.
Že ženy bez problému zvládají rodinu a samostatné podnikání, ukazuje i prudký nárůst počtu podnikatelek v ČR v posledním desetiletí.
Přestože v ČR i v evropské osmadvacítce tvoří řady podnikatelů zhruba ze dvou třetin muži, od roku 2011 vzrostl počet žen v byznysu v ČR vůči mužům desetinásobně.
Důvody nárůstu respondentky ankety ČMAPM vidí v tom, že ženám postupně roste sebevědomí (82 procent). Podle dalších bývají ženy po mateřské konfrontovány s nevstřícností zaměstnavatelům vůči svým potřebám.
„Hodně důležitým, možná zásadním faktorem pro úspěch v byznysu je podpora partnera a rodiny, což podle ankety v maximální možné míře zažívá přes polovina (53 procent) našich respondentek. To je skvělá zpráva,“ doplnila Haring k výsledkům ankety.
Prezidentka ČMAPM zdůraznila, že anketa ukázala i na faktory negativně ovlivňující rozvoj podnikání.
Jde o například o administrativní zátěž, která je podle 52 procent respondentek příliš vysoká, o malou podporu ze strany státu, již takto vnímá polovina respondentek, nebo o údajně špatnou kvalitu politického prostředí v ČR ve vztahu k byznysu (42 procent).
Pohled českých podnikatelek podporuje studie Mastercard Index of Women Entrepreneurs 2019 z konce minulého roku.
Podle ní mají nejlepší podmínky pro podnikání ženy ve Spojených státech, naopak Česko skončilo až na 43. místě z celkem 58 zemí. V ČR je podle studie Mastercard podíl žen jako majitelek firem jen 22,4 procenta.
Důvody nerovnoměrného genderového rozložení v byznysových aktivitách vidí podnikatelky v nastavení společenských rolí, kdy je na ženy kladen větší tlak v souvislosti s primární péčí o rodinu.
Podle názoru některých podnikatelek ale ženy také méně rády riskují a mohou mít obavy z neúspěchu.
Polovina respondentek se také domnívá, že české ženy čelí v podnikání složitějším výzvám než muži.
Naopak jako výhody žen vůči mužům v byznysu respondentky uvedly, že ženy lépe než muži zvládají multitasking. Mají prý také lepší sociální cítění, schopnost empatie, spolupráce a komunikace s ostatními ženami. I díky tomu prý vynikají v rámci networkingových aktivit.
Českomoravská asociace podnikatelek a manažerek byla založena v roce 1995. Sdružuje ženy, které pomáhají ostatním podnikatelkám a manažerkám uplatnit se v profesním životě a naučit se jej skloubit nejen s rodinným životem, ale i se svým osobním rozvojem. (pel)