Třemošnická společnost DAKO-CZ dosáhla v roce 2019 rekordního obratu. Podle předběžných výsledků poprvé ve více než dvousetleté historii překonaly tržby společnosti hodnotu jedné miliardy. K tomuto významnému milníku se tradiční výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla přiblížil již v roce 2018, kdy dosáhl obratu ve výši 927 milionů korun. O rok později již miliardovou hodnotu o jednotky milionů překonal.
Na rekordním roce se podílely významné zakázky pro tradiční partnery v čele s předními světovými výrobci kolejových vozidel Siemens či Stadler.
Mezi významné odběratele produkce DAKO-CZ spadá též společnost Tatravagónka Poprad, jež tradičního třemošnického výrobce spoluvlastní.
Kromě vlakových brzd dodává DAKO-CZ brzdové systémy a komponenty též pro soupravy metra a tramvaje. Až sedmdesát procent produkce společnosti tvoří exportní zakázky.
Mezi velké a referenční zakázky patří například opce na dodávku brzdových komponentů pro soupravy metra Siemens určené pro bulharskou Sofii.
Zajímavou referenční zakázku tvoří dodávky brzdových komponent pro soupravy společnosti Stadler, které nahradí stávající zubačku spojující Tatranskou Štrbu se Štrbským plesem. Pro firmu Modetrans DAKO-CZ dodalo elektromechanické brzdové jednotky pro tramvaje provozované v Poznani.
„DAKO-CZ naplňuje svůj potenciál a v rámci skupiny CZECHOSLOVAK GROUP patří k pilířům vznikající divize zaměřené na železnici. Z toho, že firma pokořila významný milník v podobě miliardy korun v obratu, mám velkou radost, kterou ještě umocňují další významné nové zakázky. Zmíním například brzdové komponenty do 94 devítidílných souprav metra společnosti Siemens určených pro londýnskou linku Piccadilly,“ uvedl Michal Strnad, majitel průmyslové skupiny CZECHOSLOVAK GROUP.
Inovativní přístup opřený o tradici
DAKO-CZ si udržuje konkurenceschopnost především díky vlastnímu vývoji a konstrukci. Díky nápadům a tradici se společnosti daří držet krok s ostatními výrobci a v některých případech je dokonce předstihnout.
Příkladem uvedení do provozu elektromechanické brzdové jednotky pro tramvaje Moderus Gamma v polské Poznani označované jako zelené řešení (Green Solution). Výhodou této brzdové jednotky je kompletně bezolejové provedení, které je šetrné k životnímu prostředí.
„V tomto řešení se nám podařilo konkurenci předstihnout a našim vývojářům za to patří velký dík. V Třemošnici se nám daří držet dlouhodobě špičkový tým, který navazuje na tradici Josefa Daňka, autora více než 40 patentů, díky němuž naše společnost po druhé světové válce začala vlakové brzdy vyrábět,“ řekla Dagmar Matúšová, generální ředitelka DAKO-CZ.
„Výjimečnou osobnost Josefa Daňka si proto pravidelně připomínáme. V minulém roce jsme na jeho počest přejmenovali naše sídlo na ulici Josefa Daňka 1956, v letošním roce si připomeneme sto let od jeho narození,“ doplnila.
Vývojáři v DAKO-CZ pracují na dalších novinkách, které představí zákazníkům i odborné veřejnosti u příležitosti veletrhu InnoTrans v Berlíně. V časech prosperity DAKO-CZ masivně investuje do svého dalšího rozvoje. V roce 2019 dosáhly investice výše 120 milionů korun.
Tyto prostředky jsou určené především k pořízení nových technologií, díky kterým je firma schopná vyrábět brzdové systémy a komponenty odpovídající těm nejvyšším technickým a kvalitativním požadavkům.
„Investovali jsme též do rozšíření výrobních prostor, strojového parku, logistiky a v neposlední řadě do zlepšení pracovního prostředí pro naše zaměstnance. Šlo konkrétně o nové školící místnosti, přestavby kanceláří, ale též rekonstrukci jídelny, sociálních zařízení i rekonstrukci bytů na ubytovně pro naše zaměstnance,“ dodala Matúšová.
DAKO-CZ je významným zaměstnavatelem v regionu, ve firmě pracuje téměř 500 lidí. Nové talenty získává spoluprací se středními i vysokými školami. Nemalé prostředky věnuje též na další vzdělání a rozvoj vlastních zaměstnanců. (pel)