Český výrobce antivirů Avast měl sbírat data o svých uživatelích. Podrobné informace pak podnik prodával prostřednictvím dceřiné společnosti Jumpshot za miliony dolarů. Údaje až o 100 milionech uživatelích nabízel Avast velkým společnostem jako Google, Coca-Cola nebo Microsoft.
Informovaly o tom internetové magazíny Motherboard a PCMag.
Skrze doplněk pro webový prohlížeč Avast sbíral údaje o pohybu uživatelů na internetu – které stránky navštěvují, na co klikají nebo co vyhledávají.
Data pak prodával klientům, jako je třeba Coca Cola, Google nebo Microsoft, přes svou dceřinou společnost Jumpshot.
Cena dat pro jednotlivé klienty se pohybuje v milionech dolarů, uvedly Hospodářské noviny.
Avast tuto praktiku přiznal už v loňském roce, kdy na ni média upozornila. Bránil se však tvrzením, že všechna data jsou anonymní a nelze je zpětně vystopovat k uživatelům.
Podle nového zjištění odborných serverů Motherboard a PCmag tomu ale tak není a data lze dosledovat ke konkrétním lidem.
„V prosinci roku 2019 jsme rychle reagovali, abychom naplnili standardy webových prohlížečů. Nyní tak naše rozšíření on-line zabezpečení tyto požadavky splňuje. Ve stejném období jsme kompletně zrušili praxi používání dat z doplňku webového prohlížeče pro jakékoliv jiné účely mimo jádro bezpečnostních aplikací, včetně sdílení s naší dceřinou společností Jumpshot,“ uvedl podnik v prohlášení.
Podle deníku E15 akcie Avastu na londýnské burze během pondělí a úterního rána ztratily téměř 10 procent. Během dopoledne sice ztrátu částečně vyrovnaly, i tak ale nyní oproti pátečnímu závěru obchodování ztrácely necelých 8 procent. (pel)