Prodej nových osobních aut v Česku se v roce 2019 propadl o 4,4 procenta. Celkem se prodalo 249 915 vozidel. V prosinci přitom trh stoupl o téměř 28 procent. Nejprodávanější značkou roku byla Škoda Auto s podílem přes 34 procent.
Oznámil to Svaz dovozců.
Pokles podle tajemníka svazu Josefa Pokorného způsobily především rekordní prodeje v předchozím roce 2018 související se zaváděním nového způsobu emisního měření WLTP.
Letos by se mělo v Česku podle odhadu PwC prodat 245 tisíc osobních aut.
Pokles způsobí mírné snížení spotřebitelské důvěry i zavedení emisních limitů pod hrozbou sankcí. Vzrůst by měl zájem o hybridy a elektromobily.
Vozů značky Škoda se prodalo v Česku 85 895 aut. Následuje Volkswagen s 20 869 prodanými vozy a Hyundai s odbytem 19 302 aut. Na dalších místech jsou Dacia, Peugeot, Renault a Toyota.
Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia, kterých se prodalo 21 663 kusů. Následují další škodovky Fabia a Karoq, kterých se prodalo 20 251 kusů, respektive 9911. Na dalších místech jsou Škoda Rapid a Hyundai i30.
Největší podíl 33 procent měly vozy SUV, na druhém místě je nižší střední třída s 19,5 procenta a malé vozy s téměř 16 procenty. Na 70 procent prodaných aut mělo benzinový motor, 27,7 procenta pak diesel. Celkem 72,5 procenta aut nakoupily firmy. (pel)