Pobočka německého supermarketu Edeka zavedla ve své pobočce v Chotěbuzi prioritní pokladny pro Němce a Poláky. Po vlně pobouření a zásahu polského velvyslance se řetězec omluvil. Obchod se prý snažil vylepšit zákaznický servis a nabídnout lidem ze sousedního Polska pokladní, které by hovořily polštinou.
Polští zákazníci si však stěžovali, že se u polské pokladny tvoří fronty, zatímco ty německé jsou prázdné. Stížnosti na diskriminaci trvaly několik měsíců.
Prioritní pokladny pro německé a polské zákazníky kritizoval polský velvyslanec v Německu Andrzej Przyłębski, který opatření veřejně označil za diskriminační a požadoval po řetězci vysvětlení.
„Intervence velvyslanectví se ukázala jako účinná. Dostali jsme vysvětlení a omluvu od ředitele komunikace a marketingu. V omluvě stojí, že se polští klienti mohli oprávněně cítit diskriminování,“ uvedl mluvčí polské ambasády v Berlíně Dariusz Pawłoś.
Podle deníku Die Welt je na celém případu nejvýraznější neobratnost, s jakou Edeka citlivou situaci řešila po komunikační stránce.
V omluvě velvyslanci řetězec vysvětloval, že diskriminace nebyla úmyslná, a že se pouze snažil zvýšit tržby tím, že do obchodu naláká více polských zákazníků.
Podle Edeky pobočku v Chotěbuzi navštěvují hlavně Poláci, protože je od polských hranic vzdálena jen 25 kilometrů. V supermarketu tak často dělají velké nákupy polští restauratéři, které si pobočka chtěla předcházet.
Snaha zlepšit zákaznický servis místo toho evokovala historicky citlivá období, kdy byly segregování lidé různých ras. V USA nebo Jihoafrické republice například existovaly separátní vchody do obchodů pro černochy a bělochy, nebo rovnou celé rasově oddělené podniky. Se segregací má vinou nacismu přímou zkušenost i Německo.
(eye)