Vláda od ledna 2020 stanoví maximální slevy na jízdné pro žáky, studenty a důchodce. Stále bude dotováno 75 procent, výše slevy ale bude u každé trasy zastropovaná limitem. Maximální ceny jízdenek pro odvození slev určí ministerstvo dopravy, ministerstvo financí omezení zahrne do aktualizovaného cenového výměru. Vládou zlevněné jízdné v dopravě stálo daňové poplatníky za rok existence slev celkem 5,6 miliardy korun.
Babišova vláda v současné z veřejných zdrojů dotuje 75 procent z každé jízdenky, kterou si zakoupí studenti či senioři.
Premiér Andrej Babiš (ANO) uvedl, že byl informován o případech, kdy si někteří dopravci „uměle“ navýšili ceny jízdenek s cílem dosáhnout vyšších zisků.
Stanovením horní hranice její ceny by se podle Babiše zamezilo tomu, aby státní dotace zneužívali soukromí vlakoví přepravci.
„Uvedená praxe dopravců popírá smysl zavedení slev – přispět na jízdné těm, kteří to potřebují. Nikoliv tedy těm, kteří na cenu nehledí a zaplatí bez problému zlevněnou jízdenku z Prahy do Ostravy za 300 Kč, i když mohou jet s jiným dopravcem podstatně levněji,“ doplnil ministr dopravy Vladimír Kremlík (nestraník za ANO).
Nově bude stát na jízdenku třeba mezi Prahou a Ostravou dopravcům jako 75 procent ceny doplácet maximálně 389 korun, i kdyby jízdenka stála třeba 1200 korun.
Slevy na jízdné ve výši 75 procent mohou od počátku loňského září využívat děti od šesti do 18 let, žáci a studenti do 26 let a cestující starší 65 let.
Stát ročně hradí za jízdenky pro seniory a studenty částkou zhruba 5,6 miliardy korun. Největší část z toho obdržely České dráhy a to 2,5 miliardy korun.
RegioJet získal 360 milionů korun. Z autobusových dopravců nejvíce vyfakturovala státu firma Student Agency.