Babiš chce zavést cenovou regulaci v oblasti jízdného. V reakci na deformace trhu v důsledku vládních dotací jízdného pro seniory a studenty se premiér Babiš vyslovil pro zastropování cen dotovaných jízdenek. Prohlásil, že chce, aby vznikl v hromadné dopravě jednotný finanční strop pro ceny jízdenek seniorů a studentů.
Babišova vláda dnes z veřejných zdrojů dotuje 75 procent z každé jízdenky, kterou si zakoupí studenti či senioři.
Stanovením horní hranice její ceny by se podle Babiše zamezilo tomu, aby státní dotace zneužívali soukromí vlakoví přepravci.
Babiš uvedl, že byl informován o případech, kdy si někteří dopravci „uměle“ navýšili ceny jízdenek s cílem dosáhnout vyšších zisků.
„Se slevami jsme přišli, abychom pomohli seniorům a studentům. Absolutně se mi nelíbí, že toho někdo zneužívá. Už jsem požádal ministra dopravy, aby situaci řešil,“ oznámil Babiš.
Vláda dnes ze státního rozpočtu hradí tři čtvrtiny z ceny jízdenky. Čím vyšší je její cena, tím více peněz přepravce od státu inkasuje.
Babiš přiznal, že se o problému s jízdným dozvěděl při vlakem z Prahy do Brna.
Média přinesla informaci o tom, že dopravce Leo Express ve špičce prodával jízdenku z Prahy do Ostravy za 1109 korun. S tím, že z veřejných zdrojů stát musel dopravci doplatit 75 procent ceny, tedy 831 korun.
Normální dospělý cestující, který nemá nárok na dotované jízdné, by si zřejmě jízdenku za tak vysokou cenu nekoupil.
„Ministerstvo dopravy už na tuto situaci reaguje. Budeme se snažit ceny jízdného zastropovat,“ reagoval ministr dopravy Vladimír Kremlík (nestraník za ANO).
Stát ročně hradí za jízdenky pro seniory a studenty částkou zhruba 5,6 miliardy korun. Největší část z toho obdržely České dráhy a to 2,5 miliardy korun.
RegioJet získal 360 milionů korun. Z autobusových dopravců nejvíce vyfakturovala státu firma Student Agency.(sfr)
VÍCE O TÉMATU ČTĚTE ZDE:
Vládou zlevněné jízdné stálo za rok daňové poplatníky 5,6 miliardy Kč. Nejvíce získaly ČD