Brusel prodloužil cla na dovoz jízdních kol z Číny o dalších pět let. Clo dosahuje až 48,5 procenta. Úředníci Evropské komise dospěli k závěru, že zrušení cel na bicykly z Číny by vedlo k záplavě dovozu kol do Evropské unie. Na dovoz jízdních kol z Číny uplatňuje EU cla od roku 1993.
Prodloužení cel je další z řady opatření, jež unie uplatňuje proti čínskému vývozu. Cla se týkají širokého záběru zboží, od solárních panelů až po ocel.
V lednu tohoto roku se EK rozhodla uvalit cla na dovoz čínských elektrokol do EU v rozmezí od 18,8 do 79,3 procenta.
Stupňování obchodního sporu. Čína zavedla cla na americké zboží s hodnotou vyšší než 75 miliard dolarů
Číst článek
Opatření týkající se standardních jízdních kol se od roku 2013 vztahují také na dovoz z Indonésie, Malajsie, Srí Lanky a Tuniska. Od roku 2015 se týká kol z Kambodže, Pákistánu a Filipín. U nich ale platí některé výjimky.
Evropská komise tvrdí, že jde hlavně o dovoz čínských kol.
Na produkci tchajwanské firmy Giant, která je největším světovým výrobcem jízdních kol a která má závody v Číně i v Nizozemsku, se cla nevztahují. Společnost v roce 2017 vyhrála spor o antidumpingová cla u Soudního dvora EU.
V EU lidé kupují zhruba 18 milionů jízdních kol ročně, z toho asi 60 procent představují kola domácích výrobců. Podíl čínského dovozu na evropském trhu činí jen asi čtyři procenta.
Čínští výrobci však mají volnou kapacitu na výrobu dalších 37 milionů jízdních kol.
Evropské sdružení výrobců jízdních kol upozornilo, že bez antidumpingových cel by čínští vývozci vytlačili evropské výrobce z jejich vlastního trhu, jak se to už stalo ve Spojených státech a v Japonsku.
V Evropské unii tvoří trh prodeje jízdních kol více než 900 vesměs menších společností, které přímo či nepřímo zaměstnávají zhruba 100 tisíc zaměstnanců. (sfr)