V Česku se rozjela akce proti premiérovi Andreji Babišovi (ANO). V Praze 5 byl vylepen první billboard kampaně „Stydím se za svého premiéra“. Je na něm frontman skupiny Portless Kryštof Michal. Zpěvák lídrovi ANO vytýká používání demagogie a lží k obhájení politických kroků. Celkem 95 billboardů s tvářemi občanů zaplaví do konce týdne celou republiku.
„Nikdo z nás nepopírá, že pan Babiš vyhrál volby, že máme politickou reprezentaci, kterou máme, s tím všichni žijeme každý den. To ale neznamená, že bychom k tomu měli mlčet. V demokracii o tom můžeme zpívat, křičet, nebo se zavěsit na billboard a říct třeba něco billboardem,“ řekl Kryštof Michal.
Autorem kampaně a billboardů je Jaroslav Poláček, majitel agentury Produkujeme. Ta akci organizuje.
„Chceme premiérovi říct, že tu žijí lidi, kteří se stydí za to, jaký obraz on vytváří o naší zemi. Někdo je rezignovaný, jiný je spíš naštvaný. Lidé mají různé důvody, ale všechny spojuje silná emoce. Tak silná, že necelá stovka lidí sáhla po Vánocích do peněženky a vytáhla čtyři a půl tisíce na billboard,“ uvedl Poláček.
Billboardy s vlastním jménem, obličejem a vzkazem, které si zájemci sami zaplatili za 4 500 Kč, se během tohoto týdne objeví kromě Prahy i v dalších českých obcích a městech.
Premiér Babiš uvedl pro server iDnes.cz, že lidi z plakátů zve na kafe a přesvědčí je, že se není za co se stydět a že Českou republiku dobře reprezentuje po celém světě.
Michal však označil tento nápad za mediální gesto a pozvání prý nepřijme.
Billboard namířený proti Babišovi si mohl objednat kdokoli. Organizátoři následně zajistili pronájem a vytištění plakátu.
Do kampaně se zapojili jak občané, tak i osobnosti. Akci podpořili například scenárista a režisér Vladimír Škultéty, herec Marcel Vašinka nebo režisérka Olga Sommerová.
Stejná kampaň se v Česku objevila už na jaře roku 2005. Tehdy byla namířená proti premiérovi za ČSSD Stanislavu Grossovi, který nedokázal věrohodně vysvětlit okolnosti nákupu svého bytu. Za kampaní starou 13 let stál Filip Huplík z ODS.
(pel)