Cenzura sociálních sítí zesiluje. Provozovatelé už mažou plných 70 procent "nevhodných" příspěvků.

Facebook, Youtube či Twitter už mažou plných 70 procent příspěvků, které jsou někým označeny jako „projevy nenávisti“. Firmy tak uplatňují kodex chování, ke kterému se zavázaly v roce 2016. Informovala o tom evropská komisařka Věra Jourová. 

Ke kodexu se už dříve připojily firmy jako Facebook, Twitter, Youtube nebo Microsoft. Nově se k němu přidal i Instagram a Google+.

Hlášení o nelegálním obsahu přitom tyto uvedené sociální sítě dokáží ve čtyřech z pěti případů prověřit do 24 hodin.

Evropská komisařka pro spravedlnost Věra Jourová (do Evropské komise ji dosadilo Babišovo ANO) k uvedeným závěrům dospěla na základě třetího hodnocení způsobu, jak firmy uplatňují kodex chování v této oblasti, domluvený v roce 2016.

Podle Jourové je výsledek pozitivní zprávou. První hodnocení v roce 2016 totiž ukázalo, že odstraňováno je 28 procent nenávistných projevů. Loni to už bylo 59 procent.

Při vyhledávání nenávistných projevů s komisí a firmami údajně spolupracují „organizace občanské společnosti“.

Facebook, Twitter, YouTube a Microsoft se v květnu 2016 prostřednictvím kodexu chování dobrovolně zavázaly potírat šíření nenávistného obsahu po Evropě. Ke kodexu se nyní přidal také Instagram a dnes i síť známá jako Google+.

Firmy Jourové firmy nabírají nové lidi, „aby se podobnými projevy ve svých aplikacích mohly lépe zabývat“ (tedy je cenzurovat, pozn. redakce).

Například Facebook rozšířil svůj tým o 3000 pracovníků, kteří se zabývají prověřováním a mazáním „nevhodných“ příspěvků. .

Kodex chování doplňuje právní předpisy pro boj proti rasismu a xenofobii, které stanoví, že pachatelé trestných činů spočívajících v nenávistných projevech, ať už spáchaných na síti nebo mimo ni, musí být účinným způsobem stíháni.

Průměrně pětinu případů nahlášených společnostem nahlásily nevládní organizace také policii nebo státnímu zastupitelství. (sfr)