Německý koncern Volkswagen (VW) se bojí konkurence, kterou pro něj představuje sesterská značka Škoda Auto. Část výroby Škodovky se proto přesune do Německa. Česko tak může přijít až o 2000 pracovních míst. Vedení VW rovněž chce, aby část divize platila více peněz za sdílené technologie.
Příznivé recenze a ziskovost automobilů značky Škoda stupňují rivalitu uvnitř skupiny Volkswagen v době, kdy značka VW směřuje k rušení tisíců pracovních míst v rámci odbourávání nadbytečných kapacit v německých továrnách.
VW chce omezit to, co vnímá jako „nefér výhodu” Škody – kombinaci německé technologie a levné pracovní síly –, a potvrdit prémiové postavení nejprodávanější značky před nástupem nových elektromobilů.
V České republice činí mzdy ve zpracovatelském sektoru v průměru 10,10 eura na hodinu, zatímco v Německu je to 38,70 eura na hodinu, vyplynulo z údajů německých statistiků.
Německé odbory vidí v úspěchu škodovek hrozbu, ale zároveň i potenciální záchranné lano. Podle zdroje blízkého dozorčí radě VW požadují, aby se část produkce škodovek přesunula do německých továren a nahradila tak omezení výroby starších modelů Passat a Golf.
Domnívají se také, že Škoda by měla platit vyšší poplatky za využívání hlavní koncernové platformy pro konstrukci automobilů označované jako MQB.
Předseda podnikové rady Škody Auto Jaroslav Povšík už dříve upozornil na možnost přesunu výroby následníka modelu Superb do Německa.
„Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit,“ řekl Povšík.
Povšík zároveň vyjádřil obavy, že by v případě přesunu výroby mohlo zaniknout až 2000 pracovních míst. Podle ekonomů by ale takový přesun neměl mít vliv na snižování počtu zaměstnanců automobilky v ČR.
Podle Povšíka nelze zatím odhadovat, zda by automobilka propouštěla hromadně, je možné, že by se počet pracovních míst snižoval postupně.
(pel)