Řidičům se otevřela D8 přes České středohoří bez omezení. Na jaře se ale silnice zase uzavře.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) nechal před sněmovními volbami otevřít pro řidiče D8 přes České středohoří bez omezení. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pustilo vozidla na oba mosty prackovické estakády. Na jaře se ovšem silnice opět uzavře.

„Uvádíme provoz do plného profilu, dáváme tím najevo, že D8 je složitá stavba, má své potíže, které řešíme, ale je v každém případě bezpečná. Je to stavba, která je projektovaná na životnost minimálně 100 let,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Kvůli nestabilitě podloží zde byl provoz sveden do jednoho dálničního pruhu od loňského prosince, kdy byla dálnice z Prahy do Ústí nad Labem a dál do Německa zprovozněna.

ŘSD úsek od té doby zpevňovalo 120 piloty a vysokotlakou injektáží betonu pod klíčovými body založení stavby.

Další injektáže plánují silničáři realizovat na jaře. Kvůli stavebním pracím bude střídavě uzavřen vždy jeden ze dvou mostů.

Prackovická estakáda je součástí posledního, 16,4 kilometru dlouhého úseku D8 přes České středohoří, který se začal stavět v roce 2007.

Přes varování odborníků a geologů vede nestabilním sesuvným územím. Před více než třemi lety se sesunul na autostrádu svah u Litochovic, loni museli stavbaři část násypu již hotové estakády rozebrat, protože se dal do pohybu a pilíře mostu se propadaly do země, až o čtyři milimetry denně.

Kvůli potížím most i okolí autostrády už hlídají desítky čidel, která mají stavitele a ŘSD varovat před každým nebezpečím.

Všechna tato dodatečná opatření a jištění dálnice stála 1,2 miliardy korun.

(pel)