
Zpráva EK o spotřebitelském prostředí: Spotřebitelé nadále pociťují tlak vysokých životních nákladů. (Ilustrační foto).
Evropská komise zveřejnila Hodnotící zprávu o spotřebitelském prostředí, která monitoruje vývoj situace v oblasti ochrany spotřebitele v Evropské unii. Podle ní spotřebitelé nadále pociťují tlak vysokých životních nákladů. Navíc 74 % spotřebitelů zaznamenalo zmenšování balených výrobků, 52 % zaznamenalo pokles kvality, aniž by došlo k odpovídajícímu poklesu ceny.
Hodnotící zpráva monitoruje spotřebitelské prostředí v EU ve dvouletých cyklech. Zpráva je založena na průzkumu spotřebitelských podmínek ve všech členských státech EU a také na Islandu a v Norsku. Terénní práce pro současnou hodnotící zprávu probíhaly během listopadu 2024.
Hodnotící zpráva ukazuje, že navzdory zlepšení situace od roku 2022 spotřebitelé nadále pociťují tlak vysokých životních nákladů. Například více než jedna třetina obyvatel EU vyjadřuje obavy o svou schopnost platit účty a dovolit si každodenní nezbytnosti.
Navíc 74 % spotřebitelů zaznamenalo zmenšování balených výrobků, 52 % zaznamenalo pokles kvality, aniž by došlo k odpovídajícímu poklesu ceny.
Nová data dále ukazují, že zatímco online spotřeba a elektronický obchod jsou stále běžnější, vzrůstá pravděpodobnost toho, že spotřebitelé nakupující online budou mít problémy s nákupy. Kromě toho jsou vystaveni mnoha problémům:
- přeshraniční elektronický obchod se od roku 2022 zvýšil, přičemž v roce 2024 nakupovalo 35 % spotřebitelů z jiné země EU a 27 % nakupovalo ze zemí mimo EU,
- u online nakupujících je o více než 60 % vyšší pravděpodobnost, že budou mít problémy s nákupy ve srovnání s těmi, kteří nakupují offline,
- 93 % online nakupujících vyjádřilo obavy z online cílené reklamy, včetně shromažďování osobních údajů bez souhlasu (71 %), nadměrné reklamy (67 %) a nevyhnutelné personalizace (63 %),
- 45 % spotřebitelů se v minulém roce setkalo s online podvody a mnoho z nich zažilo nekalé praktiky, včetně falešných recenzí (66 %) a zavádějících slev (61 %).
Vysoké životní náklady spolu s nedostatkem důvěry ve spolehlivost ekologických tvrzení mají také dopad na udržitelnou spotřebu. Míra zohledňování ekologických aspektů při rozhodování o nákupu klesla od roku 2022 o 13 % (43 % v roce 2022).
V případě vadných výrobků 40 % spotřebitelů je vyměňuje za nové a 35 % je dává k opravě. Malý podíl spotřebitelů (9 %) se rozhodl pro nákup použitého/repasovaného výrobku jako náhrady za vadný výrobek. Hlavními překážkami jsou nutnost vynaložit určité úsilí a vysoké náklady na opravu.
Nejčastější nekalou obchodní praktikou, se kterou se setkalo 45 % spotřebitelů v EU, je i nadále nátlakový prodej prostřednictvím vytrvalých prodejních hovorů nebo zpráv.
Důvěra spotřebitelů v různé subjekty v to, že budou respektovat nebo chránit jejich práva, se v roce 2024 snížila na úroveň před pandemií, i když většina stále věří, že jejich práva obchodníci dodržují a důvěřuje veřejným institucím a nevládním organizacím, že jejich práva ochrání.
Většina spotřebitelů v EU (66 %) věří, že výrobky, které nakupují, jsou bezpečné. 56 % spotřebitelů se setkalo se stažením výrobku z oběhu. Pouze 7 % uvedlo, že se setkalo s problémem souvisejícím s bezpečností výrobku, na který si stěžovali, a jen 2 % spotřebitelů oznámila zranění způsobené nebezpečným výrobkem.
Pokud se jedná o Českou republiku, z hlediska znalostí práv spotřebitelů podle průzkumu vykázalo vysokou úroveň znalostí 37 % spotřebitelů, střední úroveň znalostí 25 % a 39 % má pouze nízkou úroveň znalostí.
V případě ostatních zjišťovaných parametrů spotřebitelské prostředí v České republice odpovídá celounijnímu průměru. Nejvyšší odchylky ve srovnání s celounijním průměrem byly vykázány zejména u následujících ukazatelů:
- s konstatováním „Věříte nevládním spotřebitelským organizacím, že ochrání vaše práva jako spotřebitelů“ souhlasilo 48 % českých respondentů (celounijní průměr je 63 %),
- s konstatováním „Většina nepotravinářských výrobků je bezpečných“ souhlasilo 79 % českých respondentů (celounijní průměr je 68 %),
- s konstatováním „Viděli jste nebo dostali oznámení nebo informaci o výrobcích stahovaných z oběhu“ souhlasilo 70 % českých respondentů (celounijní průměr je 56 %),
- stížnosti ohledně výrobku podalo výrobci 18 % českých respondentů (celounijní průměr je 32 %). (sfr)