Česku se na jednání Evropské rady v Bruselu podařilo prosadit do závěrů jednání další kroky na podporu automobilového průmyslu. Informoval o tom premiér Petr Fiala. Evropská rada mj. vyzvala Evropskou komisi k přehodnocení emisních pokut pro automobilky.
Premiér Petr Fiala prohlásil, že „nereálné ekologické cíle nesmí ohrožovat naši prosperitu, proto jsme spolu s Itálií vytvořili iniciativu, která bojuje za lepší podmínky autoprůmyslu“.
S tím, že se povedlo prosadit, aby Evropská komise předložila změnu systému pokut pro automobilky za nedostatečné prodeje elektromobilů. Přiznal, že automobilkám hrozí miliardové pokuty, které jim vezmou prostředky na inovace a konkurenceschopnost v době, kdy je nejvíce potřebují.
Za druhý důležitý cíl premiér označil přehodnocení nařízení o automobilových emisích, které podle něho musí vést k tomu, že v roce 2035 nakonec nedojde k zákazu spalovacích motorů.
Hlavním tématem jednání Evropské rady v Bruselu prý bylo posílení konkurenceschopnosti evropské ekonomiky. Česku se podařilo prosadit do závěrů jednání další kroky na podporu automobilového průmyslu.
Evropští lídři vyzvali Evropskou komisi, aby neprodleně předložila změnu systému pokut pro automobilky za nedostatečné prodeje elektromobilů. Shodli se také na nutnosti snižování administrativní zátěže pro firmy.
Premiér Fiala zdůraznil, že nereálné ekologické cíle nesmí ohrožovat prosperitu ČR.
„Proto je třeba přehodnotit Green Deal a tempo dekarbonizace tak, aby odpovídalo současným výzvám. Dlouhodobě poukazujeme na potřebu odložit a přehodnotit systém emisních povolenek pro dopravu a vytápění ETS 2,“ uvedl.
Česku se podle zprávy Úřadu vlády ČR na jednání Evropské rady podařilo prosadit do závěrů jednání další kroky na podporu automobilového průmyslu. Evropští lídři vyzvali Evropskou komisi, aby neprodleně předložila změnu systému pokut pro automobilky za nedostatečné prodeje elektromobilů.
Shodli se také na nutnosti snižování administrativní zátěže pro firmy či odstraňování překážek na vnitřním trhu.
Hlavním tématem jednání bylo posílení konkurenceschopnosti evropské ekonomiky. Premiér Fiala zdůraznil, že nereálné ekologické cíle nesmí ohrožovat naši prosperitu.
„Proto je třeba přehodnotit Green Deal a tempo dekarbonizace tak, aby odpovídalo současným výzvám. Dlouhodobě poukazujeme na potřebu odložit a přehodnotit systém emisních povolenek pro dopravu a vytápění ETS 2,“ uvedl s tím, že český přístup podpořilo několik dalších států a jednání bude pokračovat na Radě ministrů pro životní prostředí příští týden.
Pro ČR je klíčové zachovat konkurenceschopnost automobilového průmyslu, který vytváří téměř 10 % českého HDP.
„Jsme aktivní, naše společná iniciativa s Itálií a dalšími zeměmi má výsledky. Dnes se nám povedlo prosadit, aby Evropská komise předložila změnu systému pokut pro automobilky za nedostatečné prodeje elektromobilů,“ dodal.
Automobilkám hrozí miliardové pokuty, které jim vezmou prostředky na inovace a konkurenceschopnost v době, kdy je nejvíce potřebují.
A druhou důležitou věc – přehodnocení nařízení o automobilových emisích, což je krok ke zrušení zákazu spalovacích motorů v roce 2035,“ dodal premiér.
Rada se také shodla na dalším omezování byrokracie a snížení administrativní zátěže pro firmy či odstraňování překážek na vnitřním trhu, zejména v oblasti služeb. (sfr)