Deficit státního rozpočtu za první dva měsíce letošního roku dosáhl částky 68,6 miliardy korun. Výsledek letošního hospodaření je tak zatím lepší než v minulém roce, kdy v únoru schodek dosahoval částky 102,5 miliard. Resort financí uvedl, že únor je tradičně rozpočtově nejslabší měsíc roku.
K meziročnímu zlepšení výsledku únorového rozpočtu o 33,9 miliardy korun přispěl podle ministerstva pokles celkových výdajů o 2,8 procenta, zatímco příjmy podpořené nejvíce inkasem daní překročily loňskou úroveň o 8,6 procenta. I přes zlepšení oproti loňsku je ale schodek čtvrtý nejhlubší od vzniku samostatného Česka.
„Přestože únor bývá tradičně rozpočtově nejslabší měsíc roku, protože zálohy na některé daně se platí kvartálně a současně výdajovou stranu pravidelně navyšují dotace regionálnímu školství a předfinancování oblastí sociálních služeb a výzkumu, můžeme hodnotit letošní výsledek kladně,“ uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura.
„Na konci ledna byl deficit meziročně nižší o 15 miliard, nyní po dvou měsících je rozdíl mezi schodky minulého a současného roku zatím 34 miliard,“ dodal.
„Celkové příjmy meziročně rostou, a to nejenom změnou rozpočtového určení daní, ale i inkasem daní, které odrážejí růst platů a mezd v ekonomice, tedy daně odváděné ze mzdy, pojistného na sociální zabezpečení a DPH. Růst reálných mezd je nejen dobrou zprávou pro rozpočet, ale hlavně pro samotné domácnosti,“ uzavřel ministr Stanjura.
Příjmy státního rozpočtu byly na konci února meziročně vyšší o 8,6 procenta, inkaso daní vzrostlo o 12 procenta a výběr pojistného se navýšil o 7,7 procenta.
Ve výběru na daních z příjmů fyzických osob se v meziročním srovnání promítl růst mezd a platů, ale také vliv daňových změn účinných od roku 2024, jako je snížení hranice pro druhou sazbu daně či úprava zdanění vybraných nepeněžních benefitů.
Vlivy dalších změn přijatých v konsolidačním balíčku se v inkasu začnou projevovat v následujících měsících při ročním zúčtování daně.
Příspěvky z pojistného na sociálním zabezpečení nejsou v tomto roce dotčeny změnou sazeb povinného odvodu ani dalšími legislativními změnami, které by měly výraznější dopad na jejich výnos. Objem pojistného meziročně vzrostl o 7,7 procenta, uvedlo dále ministerstvo.
Téměř o 9 procent víc než loni vybral stát na dani z přidané hodnoty. Do jejího výběru se pozitivně promítl růst výdajů domácností.
Zároveň se v meziročním srovnání projevily daňové změny účinné od roku 2024, tedy redukce počtu sazeb daně z přidané hodnoty na základní 21 procent a sníženou 12 procent a přesunutí vybraného zboží a služeb ze snížené do základní sazby daně z přidané hodnoty.
Celkové výdaje meziročně klesly o necelá tři procenta. Podle ministerstva k poklesu přispěly běžné výdaje, které tlumila především nižší podpora poskytovaná v oblasti energií. Dynamiku běžných výdajů naopak zvyšovaly dotace regionálnímu školství, podpora sportu nebo sociální dávky.
Na objemově nejvýznamnějších sociálních dávkách se nejvíce podílely výplaty důchodů, výdaje na ně stouply o 0,6 procenta. Do jejich výše se promítá letošní řádná valorizace zvyšující průměrný starobní důchod.
Z ostatních dávek nejvíce vzrostl příspěvek na péči (1,5 miliardy), což souvisí s navýšením částek v souladu se změnou zákona o sociálních službách platnou od července minulého roku, podpory v nezaměstnanosti (0,3 miliardy), příspěvek na bydlení (0,3 miliardy) a ostatní dávky sociální pomoci (0,4 miliardy), jejichž výši ovlivňují i výplaty humanitární dávky, uvedl ministerstvo financí. (sfr)
Text zprávy ministerstva financí:
Plnění státního rozpočtu ČR za leden až únor 2025
Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci února deficitem ve výši 68,6 mld. Kč. Po očištění o příjmy a výdaje na projekty z Evropské unie a finančních mechanismů činil schodek 76,7 mld. Kč.
K meziročnímu zlepšení salda o 33,9 mld. Kč přispěl pokles celkových výdajů o 2,8 %, zatímco příjmy podpořené nejvíce inkasem daní překročily loňskou úroveň o 8,6 %.
„Přestože únor bývá tradičně rozpočtově nejslabší měsíc roku, protože zálohy na některé daně se platí kvartálně a současně výdajovou stranu pravidelně navyšují dotace regionálnímu školství a předfinancování oblastí sociálních služeb a výzkumu, můžeme hodnotit letošní výsledek kladně. Na konci ledna byl deficit meziročně nižší o 15 mld. Kč, nyní po dvou měsících je rozdíl mezi schodky minulého a současného roku zatím 34 mld. Kč,“ komentoval výsledek plnění státního rozpočtu ministr financí Zbyněk Stanjura.
„Celkové příjmy meziročně rostou, a to nejenom změnou rozpočtového určení daní, ale i inkasem daní, které odráží růst platů a mezd v ekonomice, tedy daně odváděné ze mzdy, pojistného na sociální zabezpečení a DPH. Růst reálných mezd je nejen dobrou zprávou pro rozpočet, ale hlavně pro samotné domácnosti,“ dodal ministr Stanjura.
Příjmy státního rozpočtu:
Příjmy státního rozpočtu byly na konci února meziročně vyšší o 8,6 % (+23,4 mld. Kč). Inkaso daní, které je v tomto roce dotčeno změnou rozpočtového určení daní, vzrostlo o 12,0 % (+14,6 mld. Kč) a výběr pojistného se navýšil o 7,7 % (+9,1 mld. Kč). Prostředky z Evropské unie a finančních mechanismů naopak snížily příjmy o 1,4 mld. Kč (-5,9 %).
Do inkasa daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (+13,7 %, +2,9 mld. Kč) se v meziročním srovnání v promítl růst mezd a platů, ale také vliv daňových změn účinných od roku 2024 (snížení hranice pro druhou sazbu daně či úprava zdanění vybraných nepeněžních benefitů), které se v minulém roce projevily v hotovostním plnění až v únoru 2024. Dopady dalších změn přijatých v konsolidačním balíčku se v inkasu začnou projevovat v následujících měsících při ročním zúčtování daně.
U daně z příjmů právnických osob (-0,1 mld. Kč), podobně jako u daně z příjmů fyzických osob placené poplatníky (+0,1 mld. Kč), je plnění v prvních měsících roku vždy nižší. To souvisí s termíny pro podání daňových přiznání a se splatností záloh (první záloha v březnu). Obdobně je nastaveno inkaso pro daň z neočekávaných zisků. Dopady změn přijatých v konsolidačním balíčku se v inkasu začnou projevovat až při splatnosti vyrovnání daně za zdaňovací období 2024.
Příspěvky z pojistného na sociální zabezpečení nejsou v tomto roce dotčeny změnou sazeb povinného odvodu ani dalšími legislativními změnami, které by měly výraznější dopad na jejich výnos. Objem pojistného meziročně vzrostl o 7,7 % (+9,1 mld. Kč).
Do inkasa daně z přidané hodnoty (+8,7 %, +5,3 mld. Kč) se pozitivně promítá růst nominálních výdajů domácností. Zároveň se v meziročním srovnání projevují daňové změny účinné od roku 2024 (redukce počtu sazeb daně z přidané hodnoty na základní 21 % a sníženou 12 % a přesunutí vybraného zboží a služeb ze snížené do základní sazby daně z přidané hodnoty). Ty se projevily v minulém roce opět až v hotovostním plnění za únor 2024.
Inkaso spotřebních a energetických daní (+14,9 %, +3,6 mld. Kč) meziročně vzrostlo zejména díky spotřební dani z tabákových a souvisejících výrobků, a dále pak z lihu a minerálních olejů. Inkaso spotřební daně z tabákových výrobků (+40,9 %, +2,7 mld. Kč) je taženo předzásobením, ke kterému došlo před letošním zvýšením sazby daně, meziročně vzrostlo i inkaso daně ze zahřívaných tabákových výrobků a také z výrobků souvisejících s tabákovými výrobky, neboť v loňském roce v tomto období ještě nebyla povinnost tyto výrobky danit. Faktor předzásobení hraje roli i v případě inkasa spotřební daně z lihu (+9,8 %, +0,3 mld. Kč). Inkaso spotřební daně z minerálních olejů zaznamenalo mírný růst (+1,9 %, +0,2 mld. Kč) způsobený patrně zvýšením přepravních výkonů souvisejících s růstem ekonomiky. U ostatních spotřebních a energetických daní došlo rovněž k meziročním růstům, které například v případě energetických daní vykazují vyšší procento růstu, avšak v absolutní hodnotě jde o růst v řádech desítek milionů Kč.
Výdaje státního rozpočtu:
Celkové výdaje meziročně klesly o 10,5 mld. Kč (-2,8 %). Pro jejich tempo a objem byl určující vývoj běžných výdajů (-2,0 %, -7,0 mld. Kč) tlumený především nižší podporou poskytovanou v oblasti energií (-12,5 mld. Kč) a odlišným průběhem předfinancování výzkumu, vývoje a inovací (-3,8 mld. Kč). Dynamiku běžných výdajů naopak zvyšovaly dotace regionálnímu školství (+4,2 mld. Kč), podpora sportu (+3,2 mld. Kč), sociální dávky (+2,6 mld. Kč), kompenzace České poště za univerzální poštovní služby (+2,3 mld. Kč) a odvody do rozpočtu Evropské unie (+1,8 mld. Kč). Prozatím nízká investiční aktivita státu meziročně snížila výdaje o 3,5 mld. Kč.
Na objemově nejvýznamnějších sociálních dávkách (+1,7 %, +2,6 mld. Kč) se nejvíce podílely výplaty důchodů (+0,6 %, +0,8 mld. Kč). Do jejich výše se promítá letošní řádná valorizace zvyšující průměrný starobní důchod o 1,7 %. Z ostatních dávek nejvíce vzrostl příspěvek na péči (+1,5 mld. Kč), což souvisí s navýšením částek v souladu se změnou zákona o sociálních službách platnou od července minulého roku, podpory v nezaměstnanosti (+0,3 mld. Kč), příspěvek na bydlení (+0,3 mld. Kč) a ostatní dávky sociální pomoci (+0,4 mld. Kč), jejichž výši ovlivňují i výplaty humanitární dávky. Naopak klesly výsluhové příspěvky (-0,5 mld. Kč) a rodičovský příspěvek (-0,3 mld. Kč). Čerpání ostatních dávek nevybočuje od vývoje předchozího roku.
Nejvíce vzrostly neinvestiční transfery územním rozpočtům poskytnuté v objemu 57,8 mld. Kč (+9,7 %, +5,1 mld. Kč). Jejich součástí jsou dotace regionálnímu školství v objemu 38,0 mld. Kč (+4,2 mld. Kč) zahrnující prostředky na platy pedagogických a nepedagogických pracovníků na základních a středních školách. Podobně jako v předchozích letech stát v únoru uvolnil více než polovinu rozpočtu (15,6 mld. Kč, +0,7 mld. Kč) určených na spolufinancování výdajů na sociální služby. Kompenzační příspěvek na ubytování osob s dočasnou ochranou naopak klesl o 0,4 mld. Kč.
Navýšení neinvestičních transferů neziskovým a podobným osobám o 3,4 mld. Kč (+78,0 %) souviselo s uvolněním finančních prostředků Národní sportovní agentury na rozvoj sportu a podporu sportovní reprezentace, které bylo loni provedeno až v dubnu (+3,2 mld. Kč).
Odvody vlastních zdrojů do rozpočtu Evropské unie meziročně vzrostly o 1,8 mld. Kč (+22,0 %).
Valorizačním mechanismem upravené zvýšení měsíčních plateb veřejného zdravotního pojištění za tzv. státní pojištěnce z 1 900 Kč na 2 127 Kč by mělo vést k posílení zdravotního systému ze strany státu o 2,1 %. Objem vyplacených prostředků prozatím vzrostl o 1,0 % (+0,3 mld. Kč).
Naopak nejvýrazněji klesly běžné transfery podnikatelům (-57,0 %, -14,3 mld. Kč). V meziročním srovnání se promítlo ukončení kompenzací za dodávku elektřiny a plynu zákazníkům a na ztráty z důvodu zastropování jejich cen (-8,7 mld. Kč) a dotací provozovateli přenosové soustavy ve výši (-1,3 mld. Kč), které se jako pomoc s vysokými cenami energií ještě vyplácely na počátku minulého roku. Dotace na obnovitelné zdroje energie ve výši 3,2 mld. Kč byly nižší o 2,5 mld. Kč. Podpora výzkumu, vývoje a inovací poskytovaná firmám prozatím klesla o 1,0 mld. Kč. Na rozdíl od předchozího roku Ministerstvo zemědělství doposud neposkytlo dotaci Podpůrnému a garančnímu rolnickému a lesnickému fondu (-1,0 mld. Kč).
Pokles běžných transferů státním fondům o 5,6 mld. Kč nejvíce ovlivnily dotace uvolněné Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu (-4,0 mld. Kč), jehož prostřednictvím je realizována zejména společná zemědělská politika Evropské unie. Nižší byly i transfery Státnímu fondu dopravní infrastruktury (-1,0 mld. Kč) a Státnímu fondu životního prostředí (-0,6 mld. Kč).
Na meziročně odlišný průběh běžných transferů příspěvkovým a pododným organizacím (-5,1 %, -1,5 mld. Kč) mělo hlavní vliv loňské únorové předfinancování výzkumu, vývoje a inovací poskytované vysokým školám a veřejným výzkumným institucím z rozpočtu Grantové agentury České republiky, ke kterému zatím letos nedošlo (-3,0 mld. Kč).
Obsluha státního dluhu představovala pro státní rozpočet výdaj v objemu 9,1 mld. Kč (-10,0 %, -1,0 mld. Kč).
Kapitálové výdaje státu v objemu 17,4 mld. Kč (-16,7 %, -3,5 mld. Kč) jsou v prvních měsících tradičně nízké, což souvisí s realizací investic převážně ve druhé polovině roku. Za poklesem stálo nepravidelné financování společných programů Evropské unie a České republiky (-4,7 mld. Kč), naopak investice uskutečněné výhradně z národních zdrojů vzrostly o 1,3 mld. Kč. (sfr)