Bezmála tři čtvrtiny Čechů dlouhodobě pravidelně řeší dlouhé čekací lhůty na léčbu nebo odborné vyšetření, polovina už se jich setkala s nedostatkem lékařů, vyplývá to vyplývá to z pokračujícího průzkumu. Ten zveřejnila Česká asociace pojišťoven ve spolupráci s Hospodářskou komorou. Řešením by podle 44 % respondentů byla možnost připlatit si nad rámec státem garantované péče.
Naopak jsou čeští pacienti spokojeni s kvalitou lékařů a personálu v nemocnicích i odborných ordinacích, a to celkem 77 % z nich. Oceňují také dostupnost péče a modernizaci postupů i vybavení u specialistů.
Třetina Čechů je spokojena celkově se systémem zdravotní péče. S rostoucím věkem se ale hodnocení zdravotnictví zhoršuje. Nejlépe zdravotní systém vnímají vysokoškolsky vzdělaní lidé. Kvalita zdravotní péče ale také podle 79 % dotázaných závisí na kraji a místě, ve kterém žijí. Každý sedmý Čech vnímá, že je zdravotní péče v naší republice dostupná pro každého.
„Nedostupnost vyšetření v rozumném termínu, obtíže registrovat se u specialisty, přicházející problémy s rozpočty nemocnic zcela konkrétně dopadající na možnosti předpisu potřebných léků, to vše jsou problémy, které Češi začínají pociťovat. Velkou roli hraje v hodnocení věk a rozdíl mezi velkými městy a zbytkem ČR. Navíc se většina obyvatel domnívá, že stát nebude mít prostředky financovat ani stávající úroveň zdravotní péče,“ uvedl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Češi by chtěli podle výsledků průzkumu využít možnost zvolit si vyšší kvalitu léčby a zároveň si vybrat i komfortnější vyšetření. Nejčastěji jsou Češi ochotni si připlatit za dřívější termín své léčby nebo vyšetření (48 %), lepší kvalitu služeb v nemocnici (59 %) a vyšší kvalitu léčby (55 %).
„Česká republika je co do kvality zdravotnictví na špičkové úrovni. Problém je bohužel dlouhodobá udržitelnost této úrovně, protože se dlouhé roky spoléhá na to, že systém takto bude fungovat do nekonečna a nepracuje se na jeho úpravách a zlepšeních. Potřeba reformy je již nyní akutní,“ doplnil viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza.
Na kvalitu zdravotnictví si méně stěžovali respondenti, kteří uvedli, že se snaží dbát na prevenci a lékaře kromě pravidelných preventivních prohlídek tak často nenavštěvují.
Neduhy českého zdravotnictví lze pojmenovat i řešit
Češi již mají s tuzemským zdravotnictvím i nepříjemné zkušenosti. S čekacími lhůtami u lékařů má problém 73 % Čechů, a to především ti ze starší generace. Polovina populace v ČR se již setkala s nedostupností lékařské péče, konkrétně lidé uvádějí zubaře, kterých je podle jejich zkušeností nedostatek.
Obavy mají i o finanční ohodnocení zdravotního personálu a s tím spojené riziko odchodu kvalitních odborníků do zahraničí – tento názor sdílí 14 % respondentů. A celých 56 % jich udává, že se obávají o budoucnost českého zdravotnictví. Sílí i jejich obavy o udržitelnost financování zdravotnictví, podle 77 % respondentů náklady do budoucna porostou.
Pacienti mají zároveň představu o celkové budoucnosti zdravotnictví v České republice. Podle 36 % zůstane zdravotnictví na stávající úrovni a podle třetiny z nich se situace ve zdravotnictví zlepší. Ve zlepšení věří nejmladší Češi, a to konkrétně v reformu zdravotnictví, která by podle jejich odpovědí měla řešit nedostatek personálu, rostoucí náklady nebo zefektivnění systému. 61 % dotázaných zastává názor, že by rostoucí náklady mohla vyřešit větší transparentnost a kontrola vynaložených prostředků, dalších 19 % by tyto náklady řešilo přímo možností doplňkového zdravotního pojištění.
O průzkumu
Průzkum Budoucnost českého zdravotnictví realizovala nezávislá výzkumná agentura Ipsos. Sběr dat proběhl na dvou vzorcích: na 1023 respondentech ve věku 18-79 let v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, vzdělání a regionu a velikosti místa bydliště a na 1019 respondentech ve věku 18–65 let v reprezentativním zastoupení. Sběr dat proběhl online.
Česká asociace pojišťoven
Česká asociace pojišťoven (ČAP) je zájmovým sdružením 26 komerčních pojišťoven, jejichž podíl na celkovém předepsaném pojistném v ČR představuje 97 %. Asociace zastupuje, hájí a prosazuje zájmy členských pojišťoven ve vztahu k orgánům státní správy i odborné a laické veřejnosti a podporuje české pojišťovnictví v rámci Evropské unie. ČAP dlouhodobě usiluje o rozvoj pojišťovnictví a pojistného trhu v České republice. (sfr)