V České republice se v roce 2024 vyrobilo rekordních 1,453 milionu automobilů. Výroba aut celkově vzrostla o 3,9 procenta. Vozidla s elektrickým pohonem představovala 7,8 % z celkové roční produkce domácích výrobců. Informovalo o tom Sdružení automobilového průmyslu.
Navzdory řadě výzev dokázali tuzemští výrobci automobilů v roce 2024 meziročně navýšit výrobu o 3,9 % a dosáhnout tak historického maxima v celkovém počtu 1 452 881 vyrobených osobních automobilů. Dařilo se i produkci nákladních vozidel 1 522 (+ 6,3 %), motocyklů 909 (+20,4 %) a přípojných vozidel nad 3,5 t s celkovým počtem 2 020 zkompletovaných přívěsů a návěsů (+11,9 %).
Pokles výroby naopak zaznamenaly kategorie autobusů 4 489 (-14,5 %) a malých přípojných vozidel do 3,5 t 15 842 (-6,4 %). Vozidla s elektrickým pohonem představovala 7,8 % z celkové roční produkce domácích výrobců.
Z linek tuzemských výrobců v roce 2024 sjelo 113 232 čistě bateriových a 37 930 plug-in hybridních osobních vozidel a 245 čistě bateriových autobusů. V porovnání se začátkem roku však tempo výroby vozidel v závěru roku nadále zpomalovalo.
„Navzdory zhoršujícím se podmínkám, ať již jde o rozkolísané dodavatelské řetězce, negativní vliv geopolitických konfliktů, pomalý vývoj ekonomiky či přetrvávající vysoké ceny energií, se automotive v roce 2024 podařilo dosáhnout mimořádných výsledků,“ uvedl Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Celková výroba osobních automobilů v České republice meziročně vzrostla o 3,9 % na historicky rekordní objem 1 452 881 vyrobených osobních vozidel.
„Tato čísla jsou jasným důkazem, že český automobilový průmysl zůstává klíčovým pilířem domácí i evropské ekonomiky. Ukazuje se přitom, že rostoucí regulatorní tlak na podíl elektromobilů na prodejích přichází ve chvíli, kdy zájem zákazníků o jejich koupi naopak klesá,“ dodal.
„To bude v roce 2025 dále komplikovat již tak složité prostředí, které pro průmysl evropská regulace vytváří. Proto je nezbytné, aby Evropská komise v rychlém sledu přijala následující kroky. Nejprve jasně deklarovala, že pokuty za nízký podíl elektromobilů jsou za daných podmínek kontraproduktivní. V průběhu roku 2025 pak předložila revizi systému cílů CO2 pro výrobce vozidel, který zajistí skutečnou technologickou neutralitu a dá zákazníkům možnost volby pohonu jejich vozidel.“
„Do třetice pak přijde s návrhem skutečné průmyslové politiky, která podpoří konkurenceschopnost výroby v EU vůči globální konkurenci a pro zákazníky bude znamenat snížení ceny nakupovaných vozidel. Základem takového návrhu přitom musí být revize stávajícího regulatorního rámce a odstranění nezamýšlených negativních dopadů předpisů, které často nelze naplnit či jsou mezi sebou ve vzájemném rozporu. Naopak další evropský regulatorní maraton tak, jako jsme toho byli svědky mezi lety 2019 – 2024, nepomůže ani klimatu ani průmyslu a v neposlední řadě ani zákazníkovi,“ konstatoval Jahn.
Osobní vozidla
V roce 2024 bylo v České republice vyrobeno celkem 1 452 881 osobních vozidel, tj. meziročně o 3,9 % víc než v předchozím roce 2023. Víc než 93 % vyrobených automobilů (1 350 958 ks) zamířilo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 4,5% nárůst.
Na tuzemském trhu bylo umístěno celkem 101 923 vozidel, tedy 7 % z celkové produkce. Oproti exportu zaznamenal tuzemský prodej osobních vozidel meziroční pokles, v tomto případě o 3,5 %. Elektrických automobilů bylo od ledna do prosince vyrobeno celkem 151 162 ks a jejich podíl na tuzemské produkci představoval 10,4 %. Celkem bylo vyrobeno 113 232 bateriových BEV a 37 930 plug-in hybridních vozidel. Meziročně tak segment elektrických vozidel zaznamenal 16,4% pokles.
Největší domácí automobilka Škoda Auto, která svou výrobou představuje 61,7 % z celkové produkce osobních automobilů v ČR, vyrobila ve svých tuzemských závodech v roce 2024 celkem 896 933 automobilů (+3,7 %). Na domácím trhu bylo umístěno 84 476 vozidel (9,4 %), na zahraniční trhy pak směřovalo 812 457 vozidel (90,6 %). Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo v mladoboleslavské automobilce od ledna do prosince vyrobeno 96 534, tj. 10,8 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 79 932 vozidel čistě bateriových a 16 602 vozidel plug-in hybridních.
V nošovickém závodě automobilky Hyundai Motor Manufacturing Czech bylo za dvanáct měsíců roku 2024 vyrobeno celkem 330 890 vozidel, tj. o 2,8 % méně než v roce 2023. Z celkového počtu vozidel mělo 33 300 čistě elektrický a 21 328 plug-in hybridní pohon.
Celkově tak elektrické vozy vyrobené v Nošovicích tvořily 16,5 % z celkové tuzemské produkce značky. Více než 95 % (316 066 ks) vyrobených vozidel směřovalo na zahraniční trhy, zbylých 5 %, tj. 14 824 vozidel bylo umístěno na tuzemském trhu. Celková výroba korejské automobilky v České republice představuje 22,8 % podílu vyrobených osobních vozidel.
Z výrobní linky Toyoty Motor Manufacturing v Kolíně sjelo v roce 2024 celkem 225 058 zkompletovaných automobilů, tedy o 32 631 a 17 % vozidel více než ve stejném období roku 2023, který byl ovlivněn řadou odstávek, způsobených pozastavenými subdodávkami výrobních komponent, zejména v jarních a letních měsících. Kolínský výrobce se na celkové výrobě osobních vozidel v ČR podílel 15,5 % s tím, že polovinu jeho produkce představoval hybridní model Yaris HEV.
Autobusy
Výroba autobusů zaznamenala nepatrný meziroční pokles způsobený především objednávkovým charakterem výroby. V roce 2024 bylo v České republice vyrobeno celkem 4 489 autobusů, tedy o 764 méně (-14,5 %) než v roce 2023. Z celkového počtu vyrobených autobusů bylo 899 určeno pro tuzemský trh (+25,7 %) a 4 924 směřovalo na export (-11 %).
Ve vysokomýtském Iveco Czech Republic bylo vyrobeno 4 040 autobusů (-14,8 %) a dalších 604 autobusů ve formě built-up, které jsou dokončovány v sesterském závodě ve Foggia v Itálii.
Meziročně nižší výrobní výsledky evidoval i libchavský závod SOR, ve kterém bylo vyrobeno celkem 416 autobusů, tedy o 76 ks méně než v roce 2023. Více než 79,5 % výroby, tj. 331 autobusů této značky bylo umístěno v tuzemsku, zbylých 20,4 %, tj. 85 autobusů směřovalo na export.
Naopak vyšší trend výroby zaznamenala společnost KHMC s hodnotou 31 vyrobených minibusů, kterých vyrobila o 11 ks více než v roce 2023. Výrazný meziroční nárůst (+744,8 %) zaznamenala výroba v segmentu čistě elektrických autobusů, kterých bylo za leden až prosinec vyrobeno celkem 245 ks. 193 z nich sjelo z výrobních linek Iveco Czech Republic a 52 pocházelo ze SOR Libchavy.
Nákladní vozidla
Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel zažila další úspěšný rok. Meziročně navýšila výrobu o 90 ks (+6,3 %) na celkových 1 522 nákladních vozidel. Produkce kopřivnické značky směřovala jak na export (969 ks), tak k tuzemskému prodeji, ke kterému bylo určeno 579 tatrovek.
Motocykly
Tradiční výrobce motocyklů Jawa Moto vykázal meziroční nárůst výroby o 154 ks motocyklů (+ 20,4 %). V lednu až prosinci roku 2024 sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 909 motocyklů, z nichž 478 ks (52,6 %) směřovalo do zahraničí a 431 ks (47,4 %) bylo prodáno v ČR.
Přípojná vozidla
V segmentu přípojných vozidel bylo od ledna do prosince vyrobeno 17 862 přívěsů a návěsů, tj. o 4,6 % meziročně méně. Celkový pokles segmentu zajistila především společnost Agados, která produkuje zejména malé přívěsy do 3,5 t. Těch v roce 2024 vyrobila celkem 15 842 ks, tedy o 6,4 % méně než v předchozím roce.
V Česku společnost prodala 8 350 ks (-9,5 %). Na export zamířilo 7 080 ks (-4,1 %). V segmentu velkých přípojných vozidel nad 3,5 t Agados zhotovil 3 ks zařízení. Meziročně nižší produkci zaznamenal i výrobce v segmentu velkých přívěsů a návěsů, společnost Panav.
Ta v České republice vyrobila 489 ks velkých přípojných zařízení (-5,2 %). Z celkové výroby směřovalo na tuzemské odbytiště 419 a na export 67 přívěsů a návěsů. Naopak meziročně vyšší výrobní výsledky evidovali ve společnosti Schwarzmüller, kde bylo v roce 2024 zkompletováno celkem 1 528 přívěsů a návěsů, tj. o 19,1 % víc než v loňském roce. Z celkové výroby značky směřovalo 1 396 ks do zahraničí a 220 ks k tuzemskému prodeji. (sfr)