Zájem obyvatel Česka o rostlinnou stravu se za poslední rok zvýšil o 40 %, ukazují data Rohlik.cz. Plant-based produkty si našly cestu do třetiny českých domácností, čímž potvrzují, že už nejde jen o módní trend, ale o stabilní součást jídelníčku.
Rostoucí poptávka odráží touhu po zdravějším životním stylu a větší ohleduplnosti k životnímu prostředí. A právě tato změna má zásadní dopad i na planetu.
Maso versus planeta: Jak rostlinná strava šetří zdroje
Podle zprávy WWF (World Wide Fund For Nature) je výroba masa a mléčných výrobků jedním z hlavních důvodů zátěže životního prostředí, i právě proto je plant-based strava šetrnější:
● 77 % emisí metanu v EU je způsobeno chovem dobytka – to z něj činí jednoho z největších producentů skleníkových plynů.
● Na produkci hovězího masa, které průměrný Evropan zkonzumuje za rok, je potřeba 37 plně napuštěných van vody(každá o objemu 150 litrů).
● Každý z nás ročně „spotřebuje“ téměř půl fotbalového hřiště půdy jen na produkci masa.
● Výroba mléka, sýra a másla, které průměrný Evropan zkonzumuje za rok, si vyžádá 1 606 napuštěných van vody – to je ekvivalent vody potřebné na několik let každodenního sprchování.
Stačí i drobné změny v jídelníčku, které mohou mít významný efekt. „Zařazení rostlinného mléka nebo jednoho bezmasého jídla týdně je jednoduchý krok, který může udělat velkou změnu,“ říká generální ředitel Rohlíku Martin Beháň.
Plant-based produkty pro každého
Rohlik.cz, lídr v online nákupu potravin, reaguje na rostoucí zájem svou širokou nabídkou. Aktuálně má ve své nabídce více než 800 položek rostlinné stravy, což je dvojnásobek oproti běžným supermarketům.
„Alternativy mléčných produktů a chlazených jídel zůstávají nejoblíbenější, ale vidíme narůstající zájem v kategorii pekárenských výrobků. Podle dat Rohlíku je plant-based strava součástí nákupního košíku 30 % zákazníků, a tento podíl se každým rokem zvyšuje o další 2 %,” podotýká Katarzyna Kiwalska ESG manažerka Rohlik Group.
Nejde jen o zdraví, ale i o chuť
Vedle široké nabídky produktů Rohlík motivuje zákazníky k objevování nových chutí a jednoduchých způsobů, jak zařadit rostlinnou stravu do každodenního života.
„Chceme ukázat, že rostlinná strava není o omezování, ale o objevování. Nabízíme inspiraci a produkty, díky kterým si každý může najít svou vlastní cestu ke zdravějšímu a pro planetu šetrnějšímu stravování bez kompromisů,“ vysvětluje Beháň.
Sortiment zahrnuje rostlinné alternativy masa, mléčných výrobků, hotová jídla i sladké pochoutky, které uspokojí i náročné zákazníky. (sfr)