Dálnice D4 byla kompletně zprovozněna. První dopravní PPP projekt má zrychlit cestu jih.

Dálnice D4 byla kompletně zprovozněna. Řidiči dojedou po této dálnici z Prahy až do Písku. Otevřen byl nový úsek na pomezí středních a jižních Čech. Tento 48 kilometrů nový úsek byl jako první dálniční stavba v republice realizován od samého počátku soukromou společností jako takzvaný PPP projekt. Na základě smlouvy se státem zpracovalo soukromé zahraniční konsorcium projekt, zajistilo financování stavby a dálnici bude následujících 25 let udržovat provozuschopnou.

V rámci pilotního projektu partnerství soukromého a veřejného sektoru (PPP) vzniklo na trase mezi Příbramí a Pískem celkem 32 kilometrů nové dálnice, dalších 16 kilometrů starších úseků bylo modernizováno. Stavba trvala 43 měsíců, správu a údržbu dálnice příštích 25 let bude mít na starosti koncesionář, kterému bude stát platit platbu za dostupnost dálnice.

Dálnice D4 se otevřela řidičům, první dopravní PPP projekt zrychlí cestu na jih

„Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje. V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ uvedl premiér Petr Fiala.


Premiér Petr Fiala (ODS), exministr dopravy Karel Havlíček (ANO) a ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při slavnostním zprovoznění dálnice D4.


Dálnice D4 vznikla jako moderní, a především bezpečná komunikace, která zpřehlední provoz v úsecích, kde docházelo k častým dopravním nehodám. Komfort pro řidiče přináší i dvě protilehlé odpočívky s kompletním zázemím včetně 246 parkovacích míst, veřejných toalet, čerpacích stanic a restaurací.

D4 navíc pomůže řadě obcí v regionu, které byly až doposud zatěžovány hustou dopravou, kolonami a exhalacemi při provozu na silnici I/4.

„Realizace dálnice D4 prostřednictvím PPP výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže. I díky dokončení D4 zprovozníme v letošním roce rekordní počet 110 kilometrů nových dálnic,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka.

Jednu z klíčových staveb na D4 představuje Středisko správy a údržby koncesionáře neboli operační centrum, kde sídlí téměř 50členný tým společnosti Via Salis Operations. Do operačního centra, se sbíhají všechny informace, které se přenášejí z kamer, čidel a senzorů rozmístěných po celé trase D4.

100% pokrytí dálnice umožní týmům operátora reagovat rychle na případné události na dálnici v časech, které jim určuje smlouva. Pro nepřetržitý monitoring dálnice je vyčleněno deset operátorů.

„Jsme hrdí na to, že se podařilo vybudovat velmi moderní dálnici, která je plná špičkových technologií a zároveň její stavba i provoz jsou velmi šetrné k přírodě. Cestu z Prahy do Písku urychlí minimálně o 20 minut,“ uvedl generální ředitel Via Salis Christian Biegert.

V kontextu české dálniční sítě vyniká projekt D4 také velkorysým přístupem k ochraně životního prostředí. Od začátku se kladl velký důraz na udržitelnost v mnoha různých podobách. Na D4 se například recyklovalo téměř 100 % vyfrézovaného asfaltu. Veškerá zemina, která byla z budoucí trasy dálnice odstraněna, posloužila k pokrytí náspů, ornici pak dostali zemědělci.

Pro budování podkladových vrstev dálnice se použilo kamenivo především z lokálních zdrojů, čímž se snížily emisní zátěže plynoucí z dopravy na velké vzdálenosti. Ekologické aspekty se propisují i do technologií, které zahrnují například využití fotovoltaických panelů v operačním centru nebo s nadstandardní počet dobíjecích stanic na odpočívkách.

„D4 byl projekt výjimečný velkým nasazením lidí a techniky i počtem kilometrů, které se stavěly najednou, tempo výstavby bylo ukázkové“, dodal k tomu Martin Borovka, generální ředitel VINCI Construction CS, která je zhotovitelem stavby.

Plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice nese po dobu 25 let společnost Via Salis Operations. Stát nadále zůstává majitelem infrastruktury a plně převezme dálnici do své správy v roce 2049. Projekt PPP D4 realizovalo sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Zhotovitelem stavebních prací byly společnosti ze skupiny VINCI Construction CS.



PPP D4 V ČÍSLECH

  • 32 km nových a 16 km modernizovaných úseků
  • 2 127 000 m³ vytěžené zeminy
  • 675 000 m³ vytěžené ornice
  • 40 nových mostních konstrukcí, včetně 20 konstrukcí pro migraci zvěře
  • 767 000 m² vozovky na nových úsecích
  • 500 000 t asfaltových směsí
  • 48 nouzových SOS telefonů
  • 195 kamer pro monitorování úseků
  • 10 meteorologických stanic
  • 34 variabilních dopravních značek a informačních tabulí
  • 2 odpočívky s čerpacími stanicemi a elektrickými rychlonabíjecími stanicemi.