Čína zavede prozatímní cla 30,6 až 39 procent na dovoz brandy z Evropské unie. Oznámilo to čínské ministerstvo obchodu. Zároveň dodalo, že uvažuje také o omezení dovozu motorových vozidel a že nadále vyšetřuje dovoz evropského vepřového. Čína tak reagovala na to, že EU zavedla více než 35% clo na dovoz čínských elektromobilů.
Francouzský koňak tvoří téměř veškerý dovoz brandy z EU do Číny.
Čína s antidumpingovým clem na brandy přichází poté, co členské státy EU minulý týden umožnily zavést definitivní cla na dovoz elektromobilů z Číny.
Evropská komise (EK) už oznámila, že cla na brandy napadne u Světové obchodní organizace.
Dovozci konkrétních druhů brandy z EU budou vždy muset složit čínským celním orgánům odpovídající finanční zálohu.
Čína už dříve uvedla, že v EU dochází k dumpingu. Evropské lihovary podle tehdejšího předběžného zjištění ministerstva obchodu prodávaly brandy na čínském trhu s marží v rozmezí 30,6 procenta až 39 procent, což podle něj poškozuje domácí průmysl.
EK považuje cla na brandy za neodůvodněná a je odhodlána bránit unijní průmysl před zneužíváním obchodních opatření, konstatoval mluvčí Evropské komise.
Čína se před tím snažila získat podporu 27 členských států EU, aby v hlasování, které se očekává v nejbližší době, odmítly návrh Evropské komise (EK) na přijetí vysokých dodatečných cel na elektromobily vyrobené v Číně.
Evropská komise se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Dodatečná cla až 35,3 procenta jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent.
Členské státy tento postup schválily na konci minulého týdne. (sfr)