MPO se pochlubilo, že v Česku sílí zájem podnikatelů o dotované elektromobily. (Ilustrační foto: redakční koláž).

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR (MPO) se pochlubilo, že v Česku sílí zájem podnikatelů o státem dotované elektromobily. Během šesti měsíců letošního roku podnikatelé požádali o dotace na 5 tisíc elektromobilů. „Zájem podnikatelů o čistou mobilitu sílí,“ komentovalo vývoj MPO.

Národní rozvojová banka (NRB) již půl roku žádosti v programu připraveném Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) s názvem Záruka Elektromobilita. Jeho prostřednictvím nabízí NRB živnostníkům, podnikatelům a firmám bankovní záruku k úvěru na nákup bezemisních vozidel a dobíjecích stanic, přičemž k záruce mohou obdržet také finanční příspěvek až 300 tisíc korun.

Během uplynulých šesti měsíců podnikatelé požádali NRB o zaručení úvěru na nákup 5 307 vozidel a 2 221 dobíjecích stanic. Program má viditelný dopad v podobě výrazného meziročního navýšení prodeje a registrace bateriových vozidel. O velkém zájmu podnikatelů také vypovídá rychlost čerpání podpory – šest měsíců po spuštění programu je proplaceno či rezervováno 81 % z celkové částky alokovaných zdrojů.

„Program Záruka Elektromobilita je aktuálně nejžádanějším produktem Národní rozvojové banky. Vzhledem k vysokému zájmu podnikatelů a firem se také pravděpodobně stane programem s nejrychleji vyčerpanými prostředky od doby covidu,“ uvedl Michal Nebeský, člen představenstva NRB s odpovědností za obchod.

MPO vyčlenilo na podporu elektromobility celkem 1,95 miliardy korun. Prvotním cílem bylo v rámci programu podpořit 4 055 vozidel a 1 500 dobíjecích stanic, tyto počty jsou však již překonané, MPO totiž umožnilo počty podpořených vozidel a dobíjecích stanic navýšit.

„O podporu pořízení nákladních či osobních elektromobilů mají podnikatelé opravdu velký zájem. Rychle jsme splnili potřebnou hranici pro to, aby nám Evropská komise proplatila potřebné prostředky. Nyní program aktualizujeme a již nebudeme v alokaci 1,95 miliardy korun oddělovat zvlášť prostředky na podporu nákupu elektromobilů a dobíjecích stanic.“

„Díky tomu budeme moci flexibilně reagovat na aktuální poptávku a podpoříme oproti předpokladům více elektroaut,“ konstatoval vrchní ředitel sekce fondů EU na MPO Marian Piecha.

Podnikatelé z řad živnostníků a firem mohou u NRB žádat o záruku k úvěru, který jim poskytne leasingová společnost nebo komerční banka. Získat mohou také finanční příspěvek v rozmezí 200 až 300 tisíc korun.

Peníze jsou čerpány z Národního plánu obnovy, který je financován Evropskou unií.

Mezi žadateli je největší zájem o elektromobily kategorie M1, tedy o osobní vozy. NRB celkem přijala žádosti o 5 196 osobních elektromobilů, 108 užitkových vozů (kategorie N1) a tři nákladní vozy (kategorie N2). Mezi značkami dominuje Tesla, s odstupem pak následuje Volvo, Volkswagen a Škoda.

„Vysoký nárůst počtu financovaných elektromobilů členskými společnostmi České leasingové a finanční asociace (ČLFA) v prvním pololetí 2024 je reakcí na spuštění dotačního programu Záruka Elektromobilita. Již za prvních šest měsíců jsme s více než 2400 profinancovanými vozy překonali statistiky za celý minulý rok. Více než polovina prvně registrovaných elektromobilů v ČR je tak financována členy ČLFA,“ dodala Jana Hanušová, předsedkyně představenstva ČLFA.

Podpora MPO a NRB ovlivnila i způsob financování pořizovaných elektromobilů. Zatímco dříve firmy preferovaly operativní leasing, v současné době v naprosté většině volí úvěry.

„V důsledku spuštění dotačního programu se výrazně proměnila struktura poskytnutého financování na pořízení elektromobilů. Zatímco v předchozím období se podíl operativního leasingu pohyboval okolo 40 %, nyní je to necelých 20 %. Více než 80 % tak připadá na úvěry, na které je poskytnutí dotace vázáno,“ potvrdila Hanušová.

Podle MPO program Transformace pomáhá s investičními aktivitami malým a středním podnikatelům v uhelných regionech (v Moravskoslezském, Ústeckém a Karlovarském kraji).

Podnikatelům v těchto částech republiky nabízí NRB bezúročný úvěr, který lze využít mimo jiné také na nákup elektromobilů používaných k zajištění služeb jejich firmy, jde tedy například o rozvoz, servis a další podobné účely.

Na podporu čisté a udržitelné dopravy připravilo MPO ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a životního prostředí aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility, kterou schválila na konci srpna vláda. Cílem tohoto strategického dokumentu je rozvíjet infrastrukturu pro alternativní paliva, modernizovat vozový park v silniční dopravě a přispět k dekarbonizaci dopravy. Stanovené cíle a plány jsou rozděleny do milníků pro roky 2025, 2030 a 2035. (sfr)