Premiér Fiala chce odložit emisní povolenky, které by zdražily pohonné hmoty i bydlení. (Ilustrační foto)

Premiér Petr Fiala ve Sněmovně oznámil, že Česká republika se bude snažit jednak časově odložit a jednak revidovat systém nových emisních povolenek, které by vedly ke zvyšování cen silniční dopravy i bydlení.

„My se budeme snažit, aby tento systém byl odložen,“ řekl Fiala při odpovědi na interpelaci Martina Kolovratníka z opozičního hnutí ANO.

Spuštění systému nových emisních povolenek je naplánováno od roku 2027. Cena povolenky by v prvních letech neměla překročit 45 euro za tunu. Emisní povolenky budou muset nakupovat prodejci paliv a pohonných hmot.

„Nemůže se stát, že pohonné hmoty zdraží o desítky korun, jak tady někdo straší,“ prohlásil premiér a předseda ODS k novým emisním povolenkám ETS II.

„Chceme revizi náběhu systému ETS II. Já bych považoval za vhodné tento systém odložit,“ podotkl při interpelacích předseda vlády.

Nové povolenky mají od roku 2027 zpoplatnit emise ze silniční dopravy, vytápění budov a z menších průmyslových a energetických podniků. Platit mají v celé Evropské unii.

Lidovecký ministr životního prostředí Petr Hladík nedávno odmítl přiznat, že nové povolenky zvednou ceny benzinu a nafty u čerpacích stanic.

„Nikdy jsem neřekl, že benzin zdraží. My to budeme implementovat ve vztahu k dodavatelům a opakuji, o žádném zdražení se nebavíme,“ prohlásil.

Dodavatelé paliv ovšem zřejmě náklady na nové povolenky do ceny svých produktů pro koncové zákazníky promítnou, takže by je v důsledku zaplatili řidiči. Stát ale pořád může upravovat výši spotřební daně, díky čemuž může cenu snížit.

Podle některých analýz zvedne povolenka za 45 eur cenu benzinu i nafty o necelé tři koruny. Cenu zemního plynu pro domovní kotelny zvýší o 225 korun na spotřebovanou megawatthodinu a cenu uhlí o 326 korun na 100 kilogramů.

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) nedávno uvedl, že by transpozici některých částí evropské směrnice, která by vedla ke zdražování pohonných hmot, neodkládal.

Radikální a nákladná opatření nynější vláda původně v Evropě odsouhlasila, nyní však tvrdí, že chce část týkající se placení za emise i v rámci silniční dopravy či vytápění odložit a bude chtít prosadit jejich zrušení či zmírnění.

Ve sněmovně je návrh, který má část dopadající na občany odsunout do dalšího volebního období.

Unijní směrnice se týká rozšíření systému emisních povolenek i na další, běžné oblasti života. Tedy ne jen na těžký průmysl a energetiku, ale od roku 2027 i na vytápění domů a osobní dopravu.

Znamená to, že emisní povolenky se budou vztahovat i na benzin, naftu či plyn, což se výrazně promítne do koncové ceny pro zákazníky, protože distributorům paliv kvůli zvýšeným nákladům nic jiného nezbude.

Podle ministra pro evropské záležitosti Martina Dvořáka je snaha odložit účinnost některých částí směrnice na škodu. Uznal však, že jsou jeho postoje zřejmě o něco radikálnější než u zbytku vlády.

„Zdražování pohonných hmot samozřejmě přijde, jestli to bude o dvě koruny, tři koruny, o pět či o deset, to já teď nevím. O třicet to nebude. Chci říct, že cílem těchto opatření není, aby se lidem hůře žilo, ale aby spotřebovávali méně fosilních paliv a mimo jiné, abychom také nedávali vydělat Rusku, které je největším producentem fosilních paliv, na nichž jsme dlouhodobě byli závislí a teď se toho pomalu a těžko zbavujeme,“ prohlásil ministr Dvořák.

Směrnice vychází z evropského balíčku zelených opatření Fit for 55. Hlavní jednání o nich se vedla až za vlády Petra Fialy (ODS), ačkoli v počátku v roce 2019 evropský klimatický Green Deal odsouhlasil ještě Andrej Babiš.

K finálnímu schválení závazné směrnice o rozšíření systému povolenek došlo v dubnu loňského roku na Radě EU, kde proti tomu Česko nevystupovalo. (sfr)


Plný text vystoupení premiéra Petra Fialy (ODS) v reakci na interpelaci poslance ANO Martina Kolovratníka:

Vážený pane poslanče. No, to je dobré. Nemluvte o těch příčinách, nemluvte o tom, kdo ten požár založil a proč to všechno hoří, ale mluvte jenom o tom, jak to teď budete hasit, ale ono často spolu souvisí, kdo to způsobil a jak jsme k tomu dospěli. Tak jenom tady opravdu připomenu, a nebudu se vracet k Green Dealu, kdo ho schválil a kdo schválil klimatický zákon. Já myslím, že to všichni dobře víme, Andrej Babiš, Richard Brabec.

Ale já jenom tady připomenu tu rámcovou pozici, kterou schválila minulá vláda, která se týká přesně toho, na co se ptáte. Nechápu, proč bychom to neměli připomínat, protože i to byste měli vysvětlit, proč jste tehdy, nebo vaše vláda napsala, že zpoplatnění emisí v oblasti budov a silniční dopravy by mělo přispět k rychlejšímu rozšíření bezemisních technologií, což považujeme za žádoucí. To je dost silné prohlášení, to považujete za žádoucí. Tak jste to považovali za žádoucí, tím jste položili základy těch opatření, o kterých mluvíme, které jste tehdy podporovali. A teď se tváříte, že o nich nevíte.

A ano. Pak probíhaly některé navazující legislativní akty i v době, kdy jsme měli české předsednictví. Nemusím připomínat, že předsednictví nedisponuje žádným právem veta, ale plní roli moderátora, musí získat kvalifikovanou většinu pro ta rozhodnutí. A vyslyším vaši prosbu nebo výzvu a nebudu tady třeba připomínat hlasování jedné z nejzelenějších frakcí v Evropském parlamentu, frakce Renew Europe, jejichž součástí hnutí ANO v té době bylo.

A taky třeba postoje poslanců Občanské demokratické strany, abychom teda věděli, kdo je hasič a kdo žhář.

Ale teď k tomu, co má vláda udělá a čeho jsme dosáhli, když se snažíme eliminovat dopady na Českou republiku. Úprava směrnice Euro 7 bez zpřísnění emisí uhlíku. Česká republika získá do roku 2030 více než 1 200 miliard korun na úsporná opatření a další investice. Teplárny získají zdarma část emisních povolenek, a tedy nebudou muset zdražovat. Toto všechno má konkrétní pozitivní dopad na občany. Systém nových povolenek. A to jsme taky vyjednali. Obsahuje mechanismy proti růstu ceny, takže se nemůže stát to, že by třeba pohonné hmoty zdražily o desítky korun, jak tady někdo straší. Přehodnotí se ukončení prodeje nových spalovacích motorů v roce 2026. My budeme požadovat revizi tohoto rozhodnutí.

Vyjednali jsme revizní klauzuli pro zavedení nového systému ETS 2, která umožní odsunutí náběhu o jeden rok. To jsou konkrétní kroky a to jsou konkrétní výsledky toho, co jsme vyjednali a jak prostě korigujeme ten už rozjetý vlak.

A co chceme do budoucna? A tam věřím, že bychom se mohli shodnout a mohli bychom postupovat třeba v některých věcech i společně, a to možná doufám příliš, chceme revizi některých přijatých závazků, zákaz spalovacích motorů, nařízení v oblasti zemědělství, to se teda mimochodem už děje, tam jsme úspěšní s tou revizí některých přijatých závazků. A chceme také revizi náběhu systému ETS 2. A já bych považoval za vhodné tento systém odložit.

Myslím si, že je to i nutné, protože Evropská unie pořád čelí důsledkům energetické krize. To ovlivnilo rychlost přechodu na obnovitelné zdroje. Nejde to tak rychle, jak někteří plánovali. Stejně tak opatření, která měla eliminovat růst cen paliv a energií, například rozšíření elektromobilů, přechod na jiné typy vytápění, tak nejdou podle plánu. My jsme před tou rychlostí varovali dlouhodobě, takže my se budeme snažit, aby tento systém byl odložen. A budu rád, pokud tyto návrhy podpoří i opozice. A to i přesto, že třeba s tím zaváděním ze začátku souhlasila. Ale doba se změnila a myslím si, že je potřeba na tom odložení pracovat společně.