Manipulátoři se srovnáváním dodavatelů energií pronikli už i na web TV Prima: Jejich kalkulačka elektřiny tam mystifikuje čtenáře. (Ilustrační foto: redační koláž).

Do zavádějící marketingové informační manipulace se zákazníky v oblasti dodávek energií se na svých webových stránkách zapojila i televize Prima, která čtenářům nabízí „kalkulačku cen energií“ provozovanou firmou encall. Aplikace se sice opticky snaží vytvářet dojem objektivní nabídky, resp. širšího srovnávání nabídek dodavatelů. Ve skutečnosti však zákazníkům nezajišťuje nejvýhodnější nabídky z tuzemského trhu, nýbrž jen produkty úzké skupiny komerčně propojených firem.

Kalkulačka na webu TV Prima je tak fakticky jen alším marketingovým nástrojem několika vybraných dodavatelů a nepřináší objektivní srovnání nabídek elektřiny a plynu z celého tuzemského energetického trhu. Není sebemenší zárukou, že by tento „srovnávač“ mohl klientům pomoci zajistit si nejvýhodnější nabídky dodávek elektřiny a plynu v České republice.

K podobnému marketingovému tahu se již dříve uchýlila i Česká spořitelna (více o tom zde).

Provozovatelská firma encall na webu TV Prima u dodávek elektřiny reálně zajišťuje jen produkty úzké skupinky 3 vybraných tuzemských dodavatelů. Čtenář tedy může získat jen produkty z omezené nabídky dodavatelů, takže mu tzv. „kalkulačka“ prakticky nepřináší reálný benefit.

Prima, respektive encall si tentokrát počínají rafinovaněji, než v aplikaci pro Českou spořitelnu.

Firma encall v grafickém ztvárnění své primácké „kalkulačky“ vytváří fiktivní dojem širší nabídky produktů. Formálně se zobrazují produkty větší část i tuzemských dodavatelů, tedy nejenom oněch tří či pěti předem domluvených firem.

Jde však nakonec jen o optický klam. Ve skutečnosti si nakonec zákazník může reálně, tj. fyziky k odběru vybrat jen ze tří uvedených dodavatelů (pokud jde o elektřinu). Zákazník tak sice získá přehled cenových parametrů od větší části trhu.

Vybrat si však v aplikaci nakonec může jen z nabídky úzkého okruhu dodavatelů, neboť u většiny ostatních nabídek (produktů jiných firem) se v případě zájmu zákazníka objeví informace o tom, že tuto nabídku (podukt) firma encall nezprostředkovává.

Zákazník tak u této „primácké“ kalkulačky nemá jakoukoliv záruku, že pomocí ní bude moci přejít k tomu skutečně pro něj nejvýhodnějšímu dodavateli energií, protože ten v nabídce kalkulátoru prezentovaného Primou skrze firmu encall není k dispozici.

Neetický je fakt, že provozovatel „kalkulačky“, tj. firma encall ani TV Prima, čtenáře předem neinformují o tom, že se jedná jen o marketingovoou akci, do níž je na komerční bázi zapojen jen předem smluvený úzký okruh dodavatelů. Neposkytuje uživatelům férovou informaci, že si mohou reálně vybrat jen z nabídky 3 dodavatelů (u elektřiny).



Komerční hra na srovnávač

Opakuje se tak pochybná situace, kdy se komerční firma pokouší za účelem svého obchodního profitu vytvářet dojem objektivního „srovnávače“. Přitom na tuzemském trhu existuje minimálně jeden skutečný srovnávač („kalkulačka“) energií, který zákazníkům objektivně vybere nejvýhodnější energetický produkt z komplexní nabídky prakticky všech tuzemských dodavatelů.

Takový komplexní energetický srovnávač v Česku provozuje státní Energetický regulační úřad (ERÚ) (ERÚ srovnávač nabídek dodavatelů energií přečte fakturu za energie a informuje o úspoře).

ERÚ na dotaz BYZNYS NOVIN uvedl, že motivací úřadu pro provozování takového srovnávače byla snaha nabídnout spotřebitelům komplexní, přitom uživatelsky přívětivý nástroj, který jim pomůže využít výhod konkurence na energetickém trhu.

Zároveň jde prý o nástroj bezpečný ve smyslu ochrany osobních údajů, kdy srovnávač nevyžaduje například zadání kontaktních informací.

„Hovoříme-li o námi provozovaném srovnávači, výhodou je nejen objektivita, ale i úplnost nabídek, ověřený výpočet (algoritmus) nebo ochrana osobních údajů,“ uvedl Michal Kebort, tiskový mluvčí ERÚ.

Zdůraznil však také, že žádný zákon či jiný předpis v ČR nestanovuje, jakou oblast trhu (tedy počet nabídek) by měl komerční srovnávač obsáhnout.

„Spotřebitele ale opakovaně upozorňujeme, že při posuzování kvality jakéhokoliv srovnávače je nutné brát v potaz jeho ´zásah´ napříč dodavateli,“ podotkl dále mluvčí ERÚ.

Ani ERÚ ve svém srovnávači v současnosti neporovnává 100 procent trhu v ČR. Nicméně, podle počtu odběrných míst jde jak v dodávkách elektřiny, tak v dodávkách plynu o pokrytí více než 99% podílu dodavatelů na trhu, což je zásadní rozdíl ve srovnání s aplikací na webu TV Prima, respektive firmy „encall“.



Neexistující firma

Na energetické „kalkulačce“ firmy encall zobrazované na webu TV Prima zarazí na první pohled i to, že v nabídce „kalkulačky“ jako „vítězné“ vycházejí produkty „firmy“ Yello. Taková firma však v Česku neexistuje.

Lze sice nalézt webové stránky Yello, kde se uvádí, že „Společnost Yello je alternativní dodavatel energií v České republice“.

V obchodním rejstříku ČR však jakákoliv firma Yello není registrována.

Prima také využívá zavádějící marketingovou (des)informaci, v níž se firma encall zaštiťuje tím, že je registrována u ERÚ, což vytváří dojem záštity ERÚ nad provozem firmy, včetně činnosti jejího srovnávače.

Z této registrace ovšem neplyne obchodní serióznost firmy. Jde jen o plnění formální, technické podmínky, bez níž by se firma vystavovala trestněprávnímu postihu.

Mluvčí ERÚ v této souvislosti upozornil na fakt, že samotné „srovnávání“ produktů energetických dodavatelů a tedy ani komerční „srovnávače“ nejsou předmětem dozoru ERÚ.

„Žádná licence pro provoz srovnávače neexistuje,“ vysvětlil mluvčí ERÚ.

„Ze samotné logiky věci ale jednotlivé srovnávače mohou generovat různé výsledky už jen z toho důvodu, že mají s dodavateli uzavřené například individuální smlouvy, které vedou k tomu, že mohou nabízet ´neceníkové´  ceny, případně zahrnují i jiné neveřejné nabídky, zatímco ERÚ z principu porovnává pouze veřejně nabízené produkty,“ konstatoval dále Kebort.



Firma encall je mrtvý brouk

Pochybnosti o firmě encall, která pro Primu zajišťuje inkriminovanou „kalkulačku“ dodávek energií, posiluje i fakt, že tento subjekt svým jednání spadá do kategorie tzv. „mrtvého brouka“, jelikož nekomunikuje s médii, respektive, od začátku dubna letošního roku dosud nebyl schopen odpovědět či jakkoliv zareagovat na několik jednoduchých mediálních dotazů.


VÍCE O TÉMATU ČTĚTE ZDE:

Energetický srovnávač DEAP od České spořitelny nezaručuje klientům výhodné nabídky

Někteří dodavatelé zpochybňují přínosy komerčních srovnávačů energií pro spotřebitele

Stát v rozporu se směrnicí EU nechrání v zákoně české zákazníky před srovnávači energií