Kontrole ČOI nevyhověla činnost 87 procent tuzemských internetových obchodů. (Ilustrační foto).

Česká obchodní inspekce (ČOI) uskutečnila ve druhém čtvrtletí 194 kontrol internetových obchodů, když přitom porušení právních předpisů zjistila při 169 kontrolách (87,11 %). Kontrolní akce byla zaměřena na plnění povinností vyplývajících prodávajícímu z právních předpisů při prodeji prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, konkrétně prostřednictvím internetu.

V období od 1. dubna do 30. června 2024 bylo provedeno celkem 194 kontrol, při nichž bylo ověřováno dodržování povinností vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších právních předpisů.

Porušení právních předpisů bylo zjištěno při 169 kontrolách, tj. 87,11 % všech kontrol. V prvním čtvrtletí letošního roku bylo porušení předpisů zjištěno v 78,48 % provedených kontrol, míra zjištění tedy byla ve druhém pololetí vyšší než v prvním.

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele byl ve sledovaném období porušen celkem ve 264 případech. Nejčastějším zjištěním bylo v 84 případech porušení ustanovení § 13, který stanoví prodávajícímu povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.

Dalším nejčastějším zjištěním bylo používání nekalých obchodních praktik, které mohou narušit ekonomické chování spotřebitele a mohou vést k tomu, že spotřebitel učiní rozhodnutí o obchodní transakci, které by jinak neučinil.

V největší míře se jednalo o porušení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2 a 3 (62 případů), kdy bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele atp.

Dále § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2 (11 případů), kdy bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasně, nejednoznačně či nesrozumitelně.

Devět případů se týkalo spotřebitelských recenzí podle ust. § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 5, kdy prodávající neposkytl spotřebiteli informaci o tom, zda a jak zajišťuje, aby zveřejněné recenze pocházely od spotřebitelů, kteří produkt skutečně použili nebo si jej zakoupili.

Třetím nejporušovanějším ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byl § 14 odst. 1, 2 (53 případů), kdy prodávající neinformoval řádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR). Častým zjištěním bylo též porušení ustanovení § 19 odst. 2, 5 (10 případů), která upravují postup při uplatnění a řešení reklamací, konkrétně prodávajícímu ukládají povinnost vystavit písemné potvrzení o uplatnění a o způsobu vyřízení, popřípadě zamítnutí reklamace (včetně všech náležitostí).

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, byl ve sledovaném období porušen celkem ve 298 případech. Nejvíce zastoupeným zjištěným porušením bylo ustanovení § 1820, které se obecně týká sdělení před uzavřením smlouvy při využití prostředků komunikace na dálku. Konkrétně celkem v 65 případech bylo zjištěno, že spotřebiteli nebyly sděleny podmínky, lhůty a postup pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy, jakož i vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy dle § 1820 odst. 1 písm. i).

Rovněž v 65 případech bylo zjištěno neposkytnutí spotřebiteli znění smlouvy a všeobecných podmínek v textové podobě při použití elektronických prostředků při uzavírání smlouvy dle ustanovení § 1827 odst. 2.

Třetím nejvíce porušovaným ustanovením občanského zákoníku bylo ustanovení § 1826a odst. 2, které podnikateli ukládá povinnost zajistit, by spotřebitel vzal při objednávce výslovně na vědomí, že se zavazuje k zaplacení.

Je-li objednávka činěna použitím tlačítka nebo obdobného ovládacího prvku, musejí být označeny snadno čitelným nápisem „Objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací.

Porušení této povinnosti bylo zjištěno celkem v 51 případech. Porušení ostatních právních předpisů, které jsou předmětem dozoru ČOI, bylo prokázáno v dalších 74 případech.

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti ČOI nabylo v období od 1. 4. do 30. 6. 2024 právní moci celkem 263 pokut v celkové hodnotě 3 428 500 Kč.

V průběhu druhého čtvrtletí byla v rámci kontrol internetových obchodů spuštěna kontrolní akce, specificky zaměřena na informace týkající se tzv. prodloužené záruky, a na způsob, jakým je spotřebiteli nabízena.

Ve většině případů se totiž nejedná o smluvní záruku ve smyslu občanského zákoníku, ale o službu pojištění, respektive o škodové pojištění poskytované odlišným subjektem, než je prodávající. Spotřebitel si tím sjednává dodatečné pojistné krytí na opravy, či výměnu výrobku, případně vrácení kupní ceny po skončení zákonné záruky.

V rámci kontrol internetových obchodů je proto ověřováno, zdali je tzv. prodloužená záruka spotřebiteli nabízena v souladu s požadavky zákona o ochraně spotřebitele.

Výsledky za druhé čtvrtletí potvrzují, že v oblasti internetového prodeje dochází k porušování spotřebitelské legislativy, uvedla ČOI. Mezi stále se opakující nedostatky patří, že prodávající nedostatečně informují o právu na odstoupení od smlouvy včetně vzorového formuláře pro odstoupení od smlouvy, podmínkách jeho uplatnění a nákladech na vrácení zboží. (sfr)