Výstavba vysokorychlostní železniční trati v Česku by měla začít v příštím roce. Půjde o trať mezi Brnem a Přerovem. Práce na úseku mezi Brnem a Břeclaví začnou v roce 2026, na úseku Moravská brána nejpozději v roce 2028. Informoval o tom ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Na vysokorychlostní železnici v ČR by měly vlaky jezdit rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Celkově by výstavba základní infrastruktury pro tyto tratě v Česku měla vyjít na 800 miliard korun, uvedl Kupka.
Výstavba pražské části vysokorychlostní infrastruktury by mohla začít v roce 2030. Podle Kupky je výstavba vysokorychlostní trati a růst investic do infrastruktury pro Česko klíčové. Polsko podle něj v posledních letech významně investovalo do své dálniční sítě a jeho HDP meziročně vzrostlo o 24 procent. V Česku to bylo pouze 14 procent, konstatoval Kupka.
Centrální dispečerské pracoviště pro dálkové řízení provozu na vysokorychlostních tratích v bude v Praze stavět Správa železnic (SŽ) za 39,9 milionu korun. Nová budova vznikne v blízkosti stávajícího centrálního dispečinku na pražské Balabence.
Zahájení stavebních prací správa plánuje na rok 2027.
V Praze by vysokorychlostní železniční trať měla vést územím Prahy 10, Prahy 15, Dolních Měcholup, Prahy-Dubče, Dolních Počernic, Kyjí a Prahy 9. (sfr)