Práce na navýšení kapacity ropovodu TAL pro Česko jsou v plném proudu v Rakousku i Itálii. (Ilustrační foto).

Práce na navýšení kapacity ropovodu TAL jsou v plném proudu v Rakousku i Itálii, oznámilo ministerstvo financí. Česko podle resortu pokračuje v budování ropné nezávislosti na ruské ropě. Práce na projektu TAL-PLUS zajistí Česku dodávky až čtyř milionů tun ropy ročně.

Technické úpravy na ropovodu TAL se naplno rozběhly v rakouském Grubenu a italském Terstu. Na obou místech se instalují nová čerpadla, které zajistí navýšení přepravní kapacity TAL.

Technickými úpravami prochází také ropovod IKL, který se na TAL napojuje v Německu a vede ropu západní cestou do Česka. Začal u něj fungovat zbrusu nový řídící systém SCADA, který zajistí jeho bezpečnější provoz.

Změnami prochází také Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi. Došlo k instalaci nového potrubí s větší přepravní kapacitou, které propojuje tankoviště s ropovodem IKL. Společně s tím probíhá příprava na konec ruské ropy také v obou českých rafinériích v Litvínově a Kralupech nad Vltavou.

„MERO pokračuje v budování nezávislosti Česka na ruské ropě. Technologické úpravy se na ropovodu TAL naplno rozběhly hned v několika zemích najednou. Na čerpací stanici v rakouském Grubenu instalujeme nová čerpadla, montáž nových čerpadel a motorů se zahájila také v italském Terstu,“ informoval Jaroslav Pantůček, předseda představenstva a generální ředitel MERO ČR.

„Společně s tím pracujeme na technických úpravách ropné infrastruktury v Česku. Na Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi jsme naistalovali nové potrubí s větší kapacitou, které propojuje tankoviště s ropovodem IKL. Všechny práce na projektu TAL-PLUS probíhají podle plánu.“

„Počítáme s tím, že do konce letošního roku dokončíme všechny technologické úpravy na TAL a povede se navýšit jeho přepravní kapacity. Na začátku roku 2025 dokončíme montáže záložních čerpadel, provedeme všechny potřebné testy a zkoušky a v první polovině roku 2025 se Česko od ruské ropy definitivně odstřihne,“ doplnil Pantůček.

Transalpinský ropovod (TAL) je jednou z nejvýznamnějších ropných tepen v Evropě. Propojuje přístav v italském Terstu se středoevropskými zeměmi. Dodávky ropy zajišťuje do rafinérií v Rakousku, Německu a také v České republice. Ropovod TAL pokrývá více než 50 % celkové ropné potřeby Česka.

Projekt TAL-PLUS: Cesta k české nezávislosti na ruské ropě 

Průměrná roční spotřeba ropy v Česku byla v letech 2010 až 2023 zhruba 7,1 milionu run ropy ročně. V loňském roce přiteklo přes ropovod Družba 58 procent ropy, dalších 42 procent pak ropovody TAL a na něj navazujícím IKL.

Díky projektu TAL-PLUS získá Česká republika o čtyři miliony tun ropy ročně navíc západní cestou. Zajistí si tím větší energetickou bezpečnost, a především nezávislost na ruské ropě, která je v současné době dodávaná východní cestou prostřednictvím ropovodu Družba.

Projekt TAL-PLUS: Důležitá fakta a čísla

  • V současné době přepraví ropovod TAL 43 milionů tun ropy ročně. Přímo do České republiky se přes TAL a navazující ropovod IKL dodají zhruba 3-4 miliony tun ropy každý rok.
  • Díky technickým úpravám (intenzifikaci) na ropovodu TAL se množství provozní kapacity přepravované ropy zvýší až na 48 milionů tun ropy ročně. Kapacita pro Českou republiku se tak navýší až na 8 milionů tun ropy ročně.
  • MERO tímto projektem zajistí dodatečnou přepravní kapacitu pro obě dvě rafinerie, které v Česku jsou.
  • Kromě úprav na ropovodu TAL bude potřeba provést také dílčí úpravy na ropovodu IKL.
  • Celkový odhad nákladů na projekt TAL-PLUS je 1,3 mld. Kč až 1,6 mld. Kč.
  • Finanční náklady na projekt nese společnost MERO ČR. Nebude tedy potřeba žádné financování ze státního rozpočtu.
    Realizace projektu TAL-PLUS potrvá zhruba 25 měsíců.
  • Více ropy přes ropovod TAL by mělo začít proudit do Česka od roku 2025.

Ropovod TAL:

  • Transalpinský ropovod (TAL) je jednou z nejvýznamnějších ropných tepen v Evropě.
  • Propojuje přístav v italském Terstu se středoevropskými zeměmi. Dodávky ropy zajišťuje do rafinérií v Rakousku, Německu a také v České republice.
  • Ropovod TAL pokrývá více než 50 % celkové ropné potřeby Česka.
  • Ropovod TAL funguje od roku 1967 (budovat se začal v roce 1961)
  • Od té doby bylo přepraveno přes Alpy už 1,6 miliardy tun ropy
  • V roce 2023 ropovod TAL přepravil 36,9 mil. tun ropy.
  • Do přístavu Terst ji přivezlo 395 lodí.
  • TAL pokrývá zhruba 50 % potřeby dodávek ropy České republiky (Přes TAL, resp. ropovod IKL, proudilo v roce 2023 do ČR zhruba 48 % spotřebované ropy, dalších 52 % bylo přivedeno ropovodem Družba. Celková roční spotřeba ropy v ČR je zhruba 8 milionů tun.

Z Itálie až do středu Evropy

Ropovod TAL začíná v italském přístavu v Terstu, odkud vede italským regionem Friuli Venezia Giulia, protíná Alpy a pokračuje přes Rakousko do Ingolstadtu v Německu, kde se rozdvojuje. Západní část ropovodu končí u Karlsruhe, východní u Neustadtu.

V bavorském Ingolstadtu, přesně ve Vohburgu an der Donau, navazuje na TAL český ropovod IKL. Ten vede ropu přímo do českých zásobníků v Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi. Celková délka ropovodu TAL je 753 km.

MERO ČR je jedním z vlastníků konsorcia TAL. Společnost MERO ČR vlastní od roku 2012 5% podíl ve společenství TAL.

Ropovod TAL je spravován společenstvím TAL Group (TAL Consortium). Podílníky TAL jsou kromě MERO společnosti OMV, Shell, Rosněft, ENI, C-Blue, Exxon, Connoco a Total. (sfr)